Sekizinci sınıflarda çalışma yaprakları ile öğretimin cebirsel düşünme ve problem çözme becerisine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEDA KAŞ

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

SEKİZİNCİ SINIFLARDA ÇALIŞMA YAPRAKLARI İLE ÖĞRETİMİN CEBİRSEL DÜŞÜNME VE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİNE ETKİSİ Bu araştırmada, çalışma yaprakları kullanılarak yapılan öğretimin 8. sınıf öğrencilerinin cebir problemlerini çözme ve cebirsel düşünme becerilerine etkisi araştırılmıştır. Bu çerçevede öğrencilerin bireysel özelliklerine göre farklılaşma durumları da araştırılmış ve çalışma yaprakları ile öğretimin hangi özelliklere sahip öğrencilerde daha etkili olduğu sorularına açıklık getirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin matematik problemi çözme tutumları, cinsiyetleri, matematik başarıları, problem çözme alışkanlıkları ve ebeveynlerinin öğrenim durumları üzerine odaklanılmıştır. Araştırma, “öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneme modeli”nde gerçekleştirilmiş, alt problemlere korelasyonel araştırma teknikleri kullanılarak cevap aranmıştır. Araştırmanın örneklemini bir ilköğretim okulunun 8. sınıfına devam eden 63 öğrenci (30 kontrol ve 33 deney grubu) oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, cebirsel problem çözme beceri testi (CPÇBT–10 açık uçlu problem), cebirsel düşünme seviyesi belirleme testi (CDSBT–27 maddelik ve 4 seviyeli) ve matematik problemi çözme tutum ölçeği (MPÇTÖ–19 maddelik) kullanılmıştır. Öğretim çalışmaları sonrasında, çalıma yaprakları ile yapılan öğretimin öğrencilerin cebirsel problem çözme ve cebirsel düşünme becerilerine olumlu etki yaptığı görülmüştür. Bu etki cebirsel problem çözme becerisinde geleneksel öğretim yöntemine göre daha anlamlı bulunmuştur. Tartışma bölümünde ise çalışmada elde edilen sonuçlar ilgili alan yazın ışığında tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Problem Çözme, Cebir Öğrenme, Cebirsel Düşünme, Çalışma Yaprakları Sayfa Adedi: xiii+143 ABSTRACT THE EFFECTS OF TEACHING WITH WORKSHEETS ON THE EIGHTH GRADES STUDENTS’ ALGEBRAIC THINKING AND PROBLEM SOLVING SKILLS The purpose of this research is to explore the effects of teaching by using mathematics worksheets over the eighth grades students’ algebraic problem solving skills and algebraic thinking levels. In this context, the focus was over students’ problem solving skills and algebraic thinking which differentiated according to students’ specialties (attitudes of mathematics problem solving, gender, mathematics success, their parent’s educational degrees, problem solving times each week) that affects problem solving skills and algebraic thinking levels. The research was carried out according to ‘the experimentation model that requires pre-test and post-test with control group’ and the answers were searched by applying correlation research techniques to sub problems which were determined according to purpose of the research. 63 students (30 control and 33 experiment group) that were attending to a primary school were forming the sample of the research. In order to gather data tests such as, algebraic problem solving skills test (CPÇBT- ten open ended problems), a algebraic thinking levels test (CDSBT-twenty seven items and four levels) and attitude of mathematical problem solving test (MPÇTÖ– nineteen items) were used. Mathematics worksheets were designed according to related field literature by the researcher. After the instructions made by worksheets, a meaningful increase was seen on the students’ algebraic problem solving skills and algebraic thinking levels. According to posttest results, the teaching with mathematics worksheets was more effective than the traditional method. Key Words: Problem Solving, Learning Algebra, Algebraic Thinking Levels, Worksheets Number of Pages: xiii +143