Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DAMLA ÖZTOPRAK
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Tayfun Akkaya
Eş Danışman: Zeliha Nurdan Baysal
Özet:
Bu çalıĢmanın amacı, projeye dayalı öğrenme yöntemiyle gerçekleĢtirilen Rus resim
sanatı uygulamalarının Güzel Sanatlar Lisesi on birinci sınıf öğrencilerinin Ġki Boyutlu
Sanat Atölye dersine yönelik tutumuna etkisini arttırmaktır. Öğrencilerin Rus
ressamların yapıtlarından yola çıkarak, yeni teknikler geliĢtirmelerini, yapıtlarına kimlik
kazandırmayı, görsel algı birikimlerini iki boyutlu özgün sanatsal anlatımlara
dönüĢtürerek yorum yapabilme özelliği kazandırmaktır. Ayrıca öğrencilerin derse olan
tutumlarına yönelik etkisini belirlemek, Rus ressamların eserlerinin incelenmesi ile
ulusal ve evrensel iki boyutlu sanat eserlerini tanımanın ve anlamanın öğrencilere yol
gösterici olup olmadığını ortaya koymaktır.
AraĢtırmada, tek gruplu ön test son test deneysel desen olmak üzere nicel araĢtırma
yöntemi kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim öğretim yılı
Kırklareli Ġli Lüleburgaz Ġlçesindeki bir Güzel Sanatlar Lisesinde öğrenim gören yirmi
iki kiĢiden oluĢan on birinci sınıf lise öğrencileri oluĢturmaktadır. ÇalıĢma, Ġki Boyutlu
Sanat Atölye dersinde Rus resim sanatı uygulamalarının öğrencilerin yapıtlarında ve
derse yönelik tutumlarına etkisi projeye dayalı öğrenme yaklaĢımı ile uygulanmıĢtır.
Öğrenciler, beĢ hafta süren uygulama çalıĢmasında ikiĢerli, üçerli ve dörderli gruplara
ayrılmıĢtır. Her öğrenci bir Rus ressamın yapıtından belli kesitler almıĢtır. Bu kesitleri,
sanatçının tekniği ile kendi çizgilerinin birleĢtirilmesi sonucu yeni teknik ve yöntem
geliĢtirdikleri bir ürün olarak yağlı boya tablo ortaya koymuĢlardır. Uygulamalar
sonunda seçtikleri sanatçılar ile ilgili bilgileri derleyerek grup halinde sunum
yapmıĢlardır.
AraĢtırmada veri toplama aracı olarak “KiĢisel Bilgi Formu”, “ÇalıĢma Yaprakları” ve
araĢtırmacının kendi hazırladığı “Ġki Boyutlu Sanat Atölye Tutum Anketi”
kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın veri toplama araçlarından elde edilen veriler SPSS Ġstatistik
Paket Programı kullanılarak çözümlenmiĢtir.
v
AraĢtırmada elde edilen bulgular Ģu Ģekildedir: ÇalıĢmanın baĢlarında öğrencilerin
hemen hepsinin, Rus resim sanatı, sanatçıları ve eserleri ile ilgili çok yetersiz bilgiye
sahip oldukları saptanmıĢtır. Uygulama sonunda Ġki Boyutlu Sanat Atölye dersinde
konu ile ilgili olumlu geliĢmeler yaĢanmıĢtır. Öğrenciler kendi kültürleri dıĢındaki
kültürleri Ġki Boyutlu Sanat Atölye dersinde öğrenme fırsatı yakalamıĢ ve yine bu
uygulama sürecinde edindikleri bilgileri pekiĢtirmiĢlerdir. Projeye dayalı öğrenme
yöntemiyle gerçekleĢtirilen Rus resim sanatı uygulamaları sonucunda öğrencilerin Ġki
Boyutlu Sanat Atölye dersine yönelik tutumlarının arttığı ve Rus ressamların
yapıtlarının teknik ve yöntem zenginliği açısından yol gösterici olduğu saptanmıĢtır.
Anahtar Kelime: Sanat, Sanat Eğitimi, Rus Resim Sanatı, Projeye Dayalı Öğrenme
Yöntemi