Türkiye'nin marka değerinin pazarlanmasında sportif organizasyonların rolü


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET KARGÜN

Danışman: Semih Yılmaz

Özet:

Amaç : Marka değeri, işletmelerde olduğu kadar kentlerde ve ülkelerde de önemli bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Ülkenin marka değeri, dış ticaretini, prestijini ve turist sayısınıetkileyen önemli bir faktördür. Bu çalışmada Türkiye’nin marka değerinin pazarlanmasında, sportif organizasyonların rolü incelenmiştir. Gereç ve Yöntem : Araştırmada yöntem olarak betimsel tarama modeli seçilmiştir. Oluşturulan anket formu için öncelikle pilot çalışma yapılmış ve pilot çalışma sonuçlarına göre güvenilir anket formu oluşturulmuştur. Anket formu 700 turiste uygulanmış ancak 642 anket kabul edilmiştir. Araştırma kapsamında veri analizi SPSS 20 paket programında yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde tanımlayıcı istatistikler, çapraz tablo istatistiklerinden, varyans testlerinden ve korelasyon testinden faydalanılmıştır. Bulgular:Araştırma kapsamında turistlerin Türkiye hakkındaki marka algılarının düşük olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte marka algısı ve sportif organizasyonlara olan ilgi arasında anlamlı ilişkiye rastlanmıştır (p<0,05). Sportif organizasyonlara olan ilgi arttığında turistlerin Türkiye hakkındaki marka algılarının doğru orantıda arttığı yapılan istatistiki incelemeler sonucunda belirlenmiştir. Bu bağlamda sportif faaliyetlere katılmak için İstanbul’a gelen turistlerin farkındalık, kalite ve bağlılık algıları, diğer turistlere oranla anlamlı ve daha yüksek olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Toplam sportif faaliyetler algısı ile kalite, bağlılık ve toplam marka algısı arasında da pozitif yönlü ilişki mevcuttur (p<0,05). Sonuçlar: Sportif faaliyetlere ilişkin başarı ve beraberinde bilgi durumu arttıkça, marka algısı da artmaktadır. Ayrıca ülkemizdeki futbol kulüplerin başarıları, Türkiye’nin marka algısını arttırdığı gözlemlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Marka Algısı, Sportif Organizasyonlar, Pazarlama, Türkiye The Role ofSports Organizationsfor theMarketing ofTurkey's Brand Value Name ofStudent:MEHMETKARGÜN Advisor:Asst.Assoc.Dr.SemihYILMAZ Department:DEPARTMENT OFPHYSICAL EDUCATION ANDSPORT SUMMARY Aim:The value of the brand, as well as in enterprises in the cities and countries is also an important concept. The country's external trade, the prestige of the brand value, and is an important factor affecting the number of tourists. In this study, the role of the organizations are the brand of Turkey, sporty. The research method was selected as the descriptive scan model. The questionnaire has been created primarily for the pilot study, and according to the results of the pilot study questionnaire was reliable. Questionnaire survey of 700 tourists have been accepted, however, applied to 642. Materials and Methods:Research within the scope of the data analysis USING SPSS package program 20. In analyzing data, descriptive statistics, correlation, variance tests and test the cross-table statistics were used. Findings:Research within the scope of the tourists has been found in Turkey is the brand perceptions about low. However, the interest in brand perception and meaningful relationship between sports organizations (p < 0,05). The interest in sporting events is increasing brand perceptions about when Turkey tourists. The awareness of the tourists who came to İstanbul to participate in sporting activities, quality and commitment is more meaningful than other tourists and perceptions (p < 0,05). With the perception of quality, commitment and total sports activities total there are positive directional relationship between the perception of the brand (p < 0,05). Results:Sports activities related to the success and knowledge increases, increases the perception of the brand. In particular, increases the perception of the brand of football success, in Turkey. Keywords: Brand Perception, Sports Organizations, Marketing, Turkey