Türkçe derslerinde rol alma modeli ile hazırlanan etkinliklerin öğrencilerin konuşma tutum ve kaygılarına etkisi


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Faruk Ünsal

Danışman: AHMET BENZER

Özet:

Bu çalışmada rol alma modeliyle hazırlanan konuşma etkinliklerinin öğrencilerin konuşma tutum ve kaygılarına etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Çalışmanın başında Türkçe derslerinde uygulanan konuşma eğitimindeki ihtiyaçları tespit etme amacıyla ihtiyaç analizi yapılmış ve çalışma bu sonuçlara göre tasarlanmıştır. Araştırmanın problem cümlesi “Rol alma modeliyle hazırlanan konuşma etkinliklerinin 7. Sınıf öğrencilerinin konuşma tutum ve kaygılarına etkisi nedir?” şeklinde oluşturulmuştur. Araştırmanın temel amacına ulaşmak için de rol alma modeliyle hazırlanan konuşma eğitimi programı hazırlanmış, çalışma grubuna 4 hafta boyunca uygulanmış ve programın öğrenciler üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bu süreçte geri bildirimlere uygun olarak etkinlikler yeniden yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’un Esenyurt ilçesinde yer alan bir devlet okulunda 7. sınıfta okuyan 33 kişilik öğrenci grubu oluşturmaktadır. Araştırmada süreçte karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri getirerek durumu iyileştiren eylem araştırması modeli kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama araçlarını: anket, kişisel bilgi formu, ortaokul öğrencileri için konuşma becerisi tutum ölçeği, ortaokul öğrencileri için konuşma kaygısı ölçeği, araştırmacı günlüğü, gözlemci günlüğü, öğrenci günlüğü, yarı yapılandırılmış görüşme ve video/ses kayıtları oluşturmaktadır. Veri analizinde eylem araştırması yöntemine uygun olarak nitel ve nicel veri analizi yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Nicel verilerden elde edilen ön-test ve son-test sonuçları ile kişisel bilgi verileri, SPSS 23.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Nitel veriler ise içerik analizi ve frekans analizi yöntemleri ile analiz edilmiştir. Sürece dayalı 4 haftalık uygulama sonunda rol alma modeliyle hazırlanan konuşma etkinliklerinin öğrencilerin konuşma tutumlarını artırdığı ve öğrencilerin konuşmaya karşı kaygılarını azalttığı görülmüş, araştırma sonuçları araştırmacı, gözlemci ve öğrenci görüşleriyle desteklenmiştir. Bu doğrultuda rol alma modeliyle hazırlanan konuşma etkinliklerinin Türkçe derslerindeki konuşma eğitiminde konuşma becerisinin geliştirilmesinde yaygınlaştırılarak kullanılması önerilmiştir. -------------------- At the beginning of this study a need analysis was made in order to determine the needs of speaking education in Turkish classes and the research was designed according to the results. . In this study, sample practices were made to use the activities prepared with role model in effective speech education.. The problem sentence of the research was “What is the effect of role playing model on the attitudes and concerns of seventh grade students In order to reach the main purpose of the study, a speech training program prepared with role playing model was prepared, applied to the study group for 4 weeks and the effect of the program on the students was investigated. In this process, the activities were restructured in accordance with the educational area. The study consists a group of 33 students in 7th grade in a public school in Esenyurt district of Istanbul.Action research model was also used in order to overcome the problems occured and encountered during the process. The data collection tools were; surveys, personal information form, speaking skill attitude scale, speaking anxiety scale, students’ diary researcher diary, observer diary, semi-structured interview and video/audio records. Quantitative and qualitative data analysis methods were used in accordance with the action research method. The results of the pre-test and post-test obtained from quantitative data and the analysis of personal information data were analyzed with SPSS 23.0 package program. Qualitative data were analyzed by content analysis and frequency analysis methods. At the end of the 4-week- practice, it was seen that the speech activities prepared with the role-playing model increased the students 'speech attitudes and decreased the students' anxiety towards speech, and the results of the research were supported by the opinions of researchers, observers and students. From this point, it has been suggested that speaking activities prepared with role-playing model should be expanded and used in the development of speaking skills in speaking education in Turkish lessons.