Firmaların sosyal inovasyon uygulamalarına ilişkin tüketici tutumlarının ölçülmesine yönelik ölçek geliştirme çalışması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞAHİKA BURÇİN TATAR

Danışman: FATMA MÜGE ARSLAN

Özet:

ÖZEL Günümüzde sosyal, ekonomik, kültürel ve çevresel birçok problemde artış yaşanması ile birlikte toplumlarda bir huzursuzluk hali gözlemlenmektedir. Dünyanın her geçen gün yaşanması daha zor bir yer haline gelmesi ile beraber devletler ve sivil toplum kuruluşları ile birlikte firmalar ve hatta bireysel olarak vatandaşlar alarma geçmiş durumdadırlar. Toplumsal sorunların çözümü için çare aramak artık herkes için bir görev haline gelmektedir. Bu çalışmanın kapsamında toplumda birer kurumsal vatandaş olarak yaşayan firmaların sosyal sorunlarla mücadelesi ele alınmaktadır. Çalışmada firmaların toplumsal meseleler ile temelinde sosyal sorunlara yaratıcı bir çözüm bulmak olan sosyal inovasyon uygulamaları aracılığıyla mücadele etmesi ele alınmış ve tüketicilerin bu sosyal inovasyon uygulamalarına karşı tutumlarını ölçmeye yarayan bir ölçek geliştirmeye çalışılmıştır. Geliştirilen ölçek için ilk aşamada 233, ikinci aşamada 376 örneklem büyüklüğüne ulaşılmış ve sonuçlar SPSS ve AMOS programları kullanılarak analiz edilmiştir. Ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlik analizleri ile nomolojik geçerliliği test edilerek kabul edilmiştir. Bu ölçeğin pazarlama ve tüketici davranışları ile sosyal inovasyon literatürüne önemli katkı sağlaması beklenmektedir. Aynı zamanda pazarlamacılar açısından ölçeğin, firmaların sosyal inovasyon uygulamalarını tasarlarken doğru stratejiler belirlemelerine yardımcı olması beklenmektedir. ABSTRACT Today, there is an increase in social, economic, cultural and environmental problems and the societies are experiencing a state of unrest. With the world’s becoming a more difficult place to live each day, the states and non-governmental organizations, as well as corporations and even individual citizens, are already in the process of acquiring those problems. Seeking a solution to social problems is now a task for everyone. Within the scope of this study, the struggle of companies living as corporate citizens in the society with social problems is taken into consideration. In the study, it was dealt with the struggle of the companies with social issues through social innovation applications whose aim is finding creative solutions to social problems, and tried to develop a scale to measure the attitudes of consumers towards those social innovation applications. For the developed scale, 233 samples in the first stage and 376 samples in the second stage were reached and the results were analyzed using SPSS and AMOS programs. The nomological validity of the scale was tested and accepted by doing several validity and reliability analyzes. It is expected that this scale will make a significant contribution to the literature on marketing, consumer behavior and social innovation. At the same time, in terms of marketers, it is expected that the scale will help firms determining the right strategies when designing social innovation applications.