Coğrafya dersi öğretim programı değişim ve süreklilik becerisinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ONUR SECİM

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Yapılan bu araştırmanın amacı, coğrafya dersi değişim ve süreklilik becerisinin programdaki yeri, önemi ve bu becerinin içselleştirilme ile uygulanabilme düzeyine yönelik öğretmen görüşlerine ulaşabilmektir. Bu görüşleri elde etmek adına araştırma kapsamında şu sorulara cevap aranmıştır; • Değişim ve sürekliliği algılama becerisinin coğrafyadaki, programdaki, ders boyutundaki yeri nedir? • Coğrafya öğretim programında değişim ve süreklilik becerisinin kazanımlar boyutunda önemi nedir? • Değişim ve sürekliliği algılama becerisinin uygulamadaki seviyesi yeterli midir? • Becerinin hedef kitle tarafından derinleştirilme düzeyi ne derecededir? Yapılan bu çalışmada araştırma deseni olarak fenomenolojik desen kullanışmış ve elde edilen veriler bu araştırma deseni etrafında ele alınmıştır. Çalışma grubu olarak becerinin öğrenciye aktarılmasında ve kazandırılmasında aktif rol oynayan birbirinden bağımsız olarak seçilmiş 16 coğrafya branş öğretmenidir. Öğretmenlere değişim ve sürekliliği algılama becerisinin tanımlanması, coğrafyadaki önemi, uygulanabilirliği ve becerinin öğretimine yönelik çıkarımlar içeren görüşme yapılmıştır. Mülakat yapılmadan önce görüşlerinin gizli tutulacağına ve gönüllülük esasına uyulacağını belirten görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmenler seçilirken maksimum çeşitlilik örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Elde edilen nitel veriler MAXQDA-11 paket programından yararlanılarak betimsel analiz edilmiştir. Yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen veriler analiz edildiğinde, öğretmenler değişim ve süreklilik becerisinin coğrafya dersi için oldukça önemli bir beceri olduğunu dile getirmişlerdir. Öğretmenler programda beceri aktarımına yönelik oluşturulan kazanımların yoğunluğuna değinilmiştir. Program incelendiğinde kazanımların beceri odaklı olması gerekirken teori odaklı olduğu görüşü öğretmenler tarafından belirtilmiştir. Lisans bazında verilen beceri eğitiminin yetersiz olduğu görülmüştür. Öğretmen görüşleri incelendiğinde öğrencilerin değişim ve süreklilik becerisine yönelik hazırbulunuşluluk seviyesinin yetersiz olduğu ortaya çıkmıştır. -------------------- The aim of this structured research is to focus on the place, importance of geography course rules and continuity skills in the program and the level of internalization and applicability of this skill. He was researched to get this thing. • What is the place of the ability of planning change and continuity in geography, curriculum and course dimension? • What is the importance of the Geography curriculum and continuity skills in terms of gains? • Is the level of practical learning of change and continuity sufficient? • What is the level of deepening of the skill on the target audience? Phenomenological design was used as structured research design and the data obtained were discussed in this research design. As a working group, 16 geography branch teachers are independent of each other who play an active role in transferring and gaining skills to the student. Teachers are being interviewed with inferences that are bound and aimed at defining the ability of approaching continuity, its importance in geography, guiding and teaching the skill. By using an interview form stating that their opinions will be kept confidential and that they will be voluntary. Maximum diversity sampling method was used while teachers were superior. The qualitative data were analyzed descriptively using MAXQDA-11 package program. The data obtained from the structured interviews have not been analyzed, the teachers wished that the skill of change and continuity is an extremely important skill for geography lesson. The teachers mentioned the intensities of the target gains for skills transfer in the program. When the program was examined, it was stated by the teachers that the gains should be the skill, while the theory was where it was. Bachelor's degree skills training. It was revealed that teachers were examined and therefore the level of readiness for continuity skills was insufficient.