Tersanelerde iş sağlığı ve güvenliği tedbirleri ve işverenin sorumluluğu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜSEYİN AKKAYA

Danışman: Mehmet Müjdad Şakar

Özet:

Geliştirildiği bütün ülkelerde önemli bir istihdam potansiyeli sağlayan gemi inşa sanayi, ayrıca ülke ekonomisine ciddi miktardaki döviz girdisiyle de katkı sağlamaktadır. Ülkemizde 2008 yılına kadar sürekli büyüyen bu sektör, zirvede olduğu 2008 yılında yaşanan iş kazalarıyla hiç gündemden düşmedi. Sektörün sürekli gelişmesine rağmen iş sağlığı ve güvenliği yönünden bir gelişme sağlanamadı ve iş kazalarının, bunun sonucunda da işçi ölümlerinin ardı arkası kesilmedi. Daha çok kazanma hırsıyla işçiler, alt işverenler (taşeron) tarafından sosyal hakları kısıtlanarak, ağır ve tehlikeli işler yönetmeliğine de aykırı olarak 10-12 saate kadar çalıştırıldı ve iş kazalarına sebebiyet verildi. Bu bağlamda işverenlerin iş kazaları dolayısıyla sorumlulukları doğmakta ve bazı yaptırımlarla karşılaşmaktadırlar. 2009 yılında yaşanan küresel ekonomik kriz sonrasında inişe geçen sektör de yavaş yavaş gündemden düştü. Fakat bu kazaların yeniden yaşanmaması için gerekli önlemler her zaman alınmalıdır. Anahtar Kelimeler : iş kazası, alt işveren, işverenin sorumluluğu, gemi inşa, iş sağlığı ABSTRACT Shipbuilding industry which provides a significant employement potential in all countries where it is developed also makes contribution to national economy with large amount of foreign-currency inflow. In Turkey, this ever-growing sector untill 2008 remains on the agenda with industrial accidents in peak year, 2008. Despite of continuos improvement of this sector, with regard to occuptaional health and safety was able to make no headway and industrial accidents and consequently workers’ deaths went on incessantly. Because of ambition to make better money, sub-employers employed workers as restricting social rights and also, they employed workers in defiance of the regulations on heavy and dangerous works for 10-12 hours and industrial accidents were caused. In this sense, employers is liable for industrial accidents and faced wtih some sanctions. After global economic crisis in 2009, the sector has declined and fell off the agenda slowly. But, in order not to happen these industrial accidents again, necessary precautions have to be taken. Keywords : industrial accident, sub-employer, employer’s liability, shipbuilding industry, occuptional health and safety