Coğrafya öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımla geliştirilen etkinliklerin uygulamadaki etkililiği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Saliha Akarsu Bakır

Danışman: NURİYE GARİPAĞAOĞLU

Özet:

COĞRAFYA ÖĞRETİMİNDE YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMLA GELİŞTİRİLEN ETKİNLİKLERİN UYGULAMADAKİ ETKİLİLİĞİ Bu araştırma ile; yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanmış olan yeni Coğrafya programındaki etkinliklerin, öğrencilere coğrafi bilgi ve becerileri kazandırmada etkili olup olmadığının ölçülmesi amaçlanmaktadır. Bu amaca yönelik olarak gerçekleştirilen uygulamada deney ve kontrol grupların öntest, sontest uygulanmış ve aralarında anlamlı bir fark olup olmadığına bakılmıştır. Deney grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan alternatif yapılandırmacı etkinlikler verilirken, kontrol grubunda Coğrafya-9 ders kitabındaki etkinlikler kullanılmıştır. Araştırma 2008-2009 eğitim öğretim yılında Ankara’nın Yenimahalle ilçesindeki Kaya Beyazıtoğlu Lisesi’nde okuyan toplam 116 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel verileri, Coğrafya Başarı Testi ve Coğrafya Tutum Ölçeği ile elde edilirken, nitel verilerin toplanmasında Coğrafya Günlüğü, Ders İzleme Formu ve Görüşme kayıtları kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, varyans analizi ve t testi kullanılmıştır. Nitel veriler ise belirlenen kategorilerde kodlanarak çözümlenmiştir. Bu araştırmadan çıkan sonuçlar şöyledir: 1- Öğrenci başarısında, araştırmacı tarafından hazırlanan alternatif yapılandırmacı etkinlikler, ders kitabındaki etkinliklerden daha etkilidir. 2- Yeni öğrenme etkinliklerinin uygulandığı Coğrafya dersleri, öğrencilerin Coğrafyaya olan tutumlarını olumlu yönde arttırmıştır. 3- Nitel veriler göstermektedir ki; yeni hazırlanan yapılandırmacı etkinlikler öğrenme ortamını olumlu yönde değiştirmiştir. Deney grubundaki öğrenciler derslere zevkle katılmışlar ve öğrenme etkinlikleri üzerinde istekle çalışmışlardır. Anahtar Kelimeler: Coğrafya Öğretimi, Yapılandırmacılık, Öğrenme Etkinlikleri, Akademik Başarı, Tutum. ABSTRACT THE EFFECTIVENESS IN PRACTICE OF LEARNING ACTIVITIES WHICH İMPROVED WITH CONSTRUCTIVIST APPROACH ON TEACHING GEOGRAPHY The aim of this study is to examine effects of new learning activity which prepared by constructivist learning theory on geography education in secondary schools. Research was conducted with control group and experiment group. Pretest and posttest was given to these groups. New learning activities which improved by researcher was given to experimental group and in control group was used learning activity which are in the Geography-9 Lesson Books. The practicing stage of study lasted for six weeks in the first semester of 2008-2009 academic year. 116 ninth grade students from Yenimahalle, Kaya Beyazıtoğlu High School in Ankara was participated in this study. The quantitative data of the research was gathered by the Geography Achievement Test and Attitude Scale. To get the qualitative data was used Learning Diaries, Classroom Observation Forms and interview with the students. Analysis of the quantitative data includes calculation frequencies, percentiles, mean, standart deviation, independent sample t-test, two-way ANOVA for mixed measure, The qualitative data was coded in categories. The result of the study show that: 1- The Alternative Learning Activities are more effective than the activities in lesson books in increasing student success. 2- The geography lessons in which the researcher has used alternative learning activities help the students’ attitudes towards geography positively. 3- The qualitative results of the study indicate that new constructivist learning activities let to the meaningful changes in learning atmosphere. The learners in experiment group, expressed more enjoyment in lessons an more willingly participated in learning activities. Key Words: Teaching Geography, Constructivism, Learning Activities, Academic Achivement, Attitude.