Dijital ortamlarda hedonik tüketim


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYSUN KAYA

Danışman: FİLİZ AYDOĞAN BOSCHELE

Özet:

DİJİTAL ORTAMLARDA HEDONİK TÜKETİM İnsanoğlu, dünyaya geldiği andan itibaren temel gereksinimlerini giderebilmek için çaba içerisine girmektedir. İlkel dönemden günümüze kadar süren bu çaba doğrultusunda bireyler, gereksinimlerini gidererek mutlu bir yaşam sürmenin yollarını aramaktadır. Teknolojik gelişmelere bağlı olarak üretim şekillerinde ve toplum yapısında yaşanan değişiklikler sonucunda bireylerin gereksinimleri de değişmekte ve mutlu bir yaşamın tüketerek elde edilebileceği bireylere aşılanmaktadır. Bireylerin gereksinimlerinin belirlenmesinde kitle iletişim araçlarının etkisi büyüktür. Dijitalleşme ile birlikte geleneksel medyanın yerini yeni medyanın almaya başladığı günümüz dünyasında, ekranlar vitrinlere dönüşmeye başlamakta ve tükettiklerini paylaşımlarıyla gözler önüne seren bireylerin tüketim davranışlarında da birtakım değişiklikler ortaya çıkmaktadır. Bu araştırma, hedonizm, tüketim ve dijitalleşme kavramlarını kuramsal ve tarihsel gelişmelerle ele alarak, dijital ortamların bireylerin hedonik tüketim davranışının iletişimsel boyutunun incelenmesini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmayı sonuca ulaştıracak bir anket çalışmasına yer verilecek ve dijital ortamların bireylerin hedonik tüketim davranışında nasıl bir rol oynadığı tartışılacaktır. ABSTRACT HEDONIC CONSUMPTION IN DIGITAL MEDIA Mankind has struggled to cater for its basic needs since it came into being. In line with this struggle that has continued so for since ancient times, people have sought for ways to lead a happy life which requires meeting their basic needs. The needs of individuals have been transformed in line with the change in mode of production and social structure which was caused by technological development and individuals have been engrained with the idea that a happy life can only be achieved through consumption. The role that mass media plays in determining the needs of individuals is huge. The screens have started to become our showcases in the world that we currently live in where the new media has replaced the conventional media as a result of digitalization and consumption behaviour among individuals who display what they consume through what they share has undergone some change. The aim of the present study is to handle concepts of hedonism, consumption and digitalization in line with theoretical and historical developments and to investigate the communication aspect of digital media and its impact on hedonic consumption behaviour. This study includes a survey study to fulfil its goals and reach conclusions and discusses the role played by digital media in hedonic consumption behaviour of individuals.