Kentleşme sürecinin etkileri ve yabancılaşma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Film Tasarımı Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ROJA SERİN

Danışman: SEMİR ASLANYÜREK

Özet:

İki bölümden oluşan tez çalışmamın ilk bölümünde Kentleşmenin Tarihsel Süreçleri, Yabancılaşma, Kitle Kültürü ve Sinema üst başlıkları altında tezimin dayanağı olan kavramlar incelenmiş, ikinci bölümde “Kirli Çamaşırlar” filmim bu kavramlar çerçevesinde tartışılmaya çalışılmıştır. Kentlerin tarihsel süreç içerisindeki değişimi, bu değişimlerin insan hayatını nasıl etkilediği ve son olarak yabancılaşmanın güçlendiği modern kentlerin bireyin yaratım sürecinin bir parçası olduğu halde kentin dinamikleri, kuralları,fonksiyonu karşısında bireyin güçsüzleşip tek boyutlu bir hale geldiği anlatılmaya çalışılmıştır. Kitleler içinde eriyen bireyin bu aşina dünyaya karşı yeni bir dünyanın, yeni bir toplumun mümkün olabileceğini duyup bu doğrultuda direnemeyeceği anlatılmış ve bu duruma alternatif çözüm olanakları oluşturulmaya çalışılmıştır. Bütün bu kavramsal çerçeve içerisinde ortaya çıkan filmimin amacı, modernizmin ve kentleşme sürecinin birey üzerindeki en temel yansımasının yabancılaşma olduğunun fakat bu toplumsal mekanizmanın , bu bütünün dışında ilişki biçimlerinin olabileceğine dair bir imgelem kurmaya çalışmaktır. SUMMARY In the first section of my thesis study, which consists of two parts, concepts underlying my thesis are dealt with under the titles Historical Processes of Urbanization, Estrangement, Mass Culture and Cinema; and in the second section, “Dirty Laundry” movie is discussed within the framework of these concepts. In this thesis, attempts are made to explain the modification of cities in the historical process, the impact of this modification on human life and finally, how the individual has become weak and one-dimensional in the face of the urban dynamics, rules and function although the modern cities with enhanced estrangement are a part of the individual’s creative process. It is explained that the individual mingling with the masses cannot feel that another world, another community is possible in contrast to this familiar world and cannot resist in this respect; and attempts are made to create alternative possibilities for solution. The purpose of the movie appearing within this conceptual framework is to show that the essential reflection of modernism and the urbanization process on individual is estrangement; and yet to attempt creating an image to the effect that forms of relations can exist out of this social mechanism, this integrity.