Impact of employee well-being projects on brand management


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İngilizce İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GİZEM MAMIKOĞLU

Danışman: ZEYNEP İREM ERDOĞMUŞ

Özet:

ÇALIŞANA YÖNELİK İYİ YAŞAM PROJELERİNİN MARKA YÖNETİMİNE ETKİSİ Firmalar çalışanlarının sağlığını iyileştirmek, böylece çalışan bağlılığını arttırmak için kurumsal sağlıklı yaşam projelerini uygulamaktalar. Çalışan bağlılığını ve çalışan iyilik halinin arttırılması, içsel pazarlama faaliyetlerinin önemli unsurları olarak görülmekte. Dünyada çalışan iyi yaşam projelerine yönelik spor etkinlikleri artarken, bu etkinliklerin örgütsel bağlılığa etkisi konusunda çok az sayıda araştırma yapılmıştır. Bu çalışmanın amacı sporun, kısa dönemli çalışan iyilik haline ve örgütsel bağlılığı arttırmaya yönelik içsel pazarlama stratejilerine etkisini araştırmaktır. Etkinliğe olan tutumun ve etkinliğin statüsünün, kurumun sponsor olduğu spor etkinliklerine karşı çalışanların algısına ve etkinliğe katılım seviyelerine etkisini test etmek için kavramsal bir model geliştirildi. Modelin ikinci kısmında algının ve katılım seviyelerinin kısa dönemli çalışan iyilik haline ve örgüte duygusal bağlılığa etkisi araştırıldı. Doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modellemesi kullanıldı. Bu çalışmanın örneklemini İstanbul Maratonu’na katılmış 209 Türk çalışan oluşturdu. Araştırmanın sonuçlarına göre, etkinliğin statüsünün çalışanların kurumlarına karşı algılarına karşı direkt pozitif etkisi vardır. Etkinliğe karşı tutumun da maraton ile ilgili aktivitelere katılım üzerinde etkili olduğu bulundu. Hem katılımın hem de algının çalışan iyilik hali üzerinde pozitif etkisi vardır. Beklenildiği gibi çalışan iyilik halinin iyileşmesinin örgüte karşı duygusal bağlılığı arttırdığı görüldü. Ayrıca algının duygusal bağlılığa karşı direkt pozitif etkisi saptandı. Bu araştırmanın sonuçları, içsel pazarlamaya yönelik Türkiye’de yapılacak sporla ilgili şirket sağlıklı yaşam projelerini daha etkili düzenleme konusunda hem şirket karar vericilerine hem de spor organizasyonlarına yön gösterebilir. Anahtar Kelimeler: Şirket Sağlıklı Yaşam Projeleri, Çalışan İyilik Hali, Spor, İçsel Pazarlama IMPACT OF EMPLOYEE WELL-BEING PROJECTS ON BRAND MANAGEMENT ABSTRACT Employers apply workplace wellness programs in order to improve their employees’ health as well as to enhance employee commitment. Maintaining employee commitment and well-being are seen as essentials of internal marketing. While participation to corporate sports events as a part of corporate wellness programs is rising globally, there is a limited number of studies on their impact on organizational commitment. The focus of this study is the impact of sports on short-term employee well-being and internal marketing strategies for generating organizational commitment. A conceptual model was developed to test the impact of involvement and status of the event on employees’ favorable attitude towards the sponsored sports activity and their level of participation. In the second part of the model, the impacts of favorability and participation are measured on employee short-term wellness and affective commitment. A confirmatory analysis, followed by structural equation modelling was utilized. Sample of the study is composed of 209 Turkish employees who participated in Istanbul Marathon with their corporate teams. According to the results of the study, status of event had a direct effect on employees’ favorable attitudes toward their firms (which sponsored their participation to the event). Involvement was also influential on the participation to marathon related activities. Both participation and favorability were positively associated with employee well-being. As expected, employee well-being led to higher affective commitment. Moreover, favorability also had a direct effect on affective commitment. The study can guide future corporate wellness programs based on sports in Turkey for as well as sports organizations from the corporate events and internal marketing perspectives. Keywords: Corporate Wellness Projects, Employee Well-being, Sports, Internal Marketing