Öğretmenlerin örgütsel adalet algılamaları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF AKGÜNEY

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ve örgütsel vatandaşlık davranışlarını tespit etmek, örgütsel adalet algılarının örgütsel vatandaşlık davranışlarını etkileyip etkilemediğini ortaya çıkartmaktır. Araştırmanın örneklemi, İstanbul ili Sultanbeyli ilçesi belediye sınırları içerisinde yer alan okullar fiziki altyapı, donanım, öğrenci profilleri bulundukları sosyal çevrenin gelişmişliği dikkate alınarak sınıflandırılmış üst düzeyde gelişmiş, orta düzeyde gelişmiş ve alt düzeyde gelişmiş okullarda görev yapan ücretli ve kadrolu sınıf öğretmenleri ve branş öğretmenlerinden random yolla belirlenmiştir. Toplam 534 sınıf öğretmeni ve branş öğretmenine ulaşılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçekler; kişisel bilgi formu, Niehoff ve Moorman (1993) tarafından geliştirilen ve Polat (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan Örgütsel Adalet Ölçeği ve Ehrhart (2001), Evans (2001), Love (2001), Liao (2002) ve Reis (2002) tarafından geliştirilen ölçeklerden yararlanılarak Bolat (2009) tarafından geliştirilen Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği’dir. Araştırmadan elde edilen verilerle ilgili yapılan analizler, aritmetik ortalama, mann whitney-u testi, kruscal wallis-h testi, korelasyon analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmelerin örgütsel adalet ve örgütsel vatandaşlık davranışı algılarının yüksek düzeyde olduğu; örgütsel adalet ve örgütsel vatandaşlık davranışlarının ve bütün alt boyutlarının birbiri ile olumlu ilişkide bulunduğu görülmüştür. Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarını göstermelerinde örgütsel adalet önemli bir etkiye sahiptir. ABSTRACT In this study, find out perception of organizational justice, organizational citizenship behaviours teachers who work at scholls and reveal whether their perception of organizational justice effect their organizational citizenship behaviours or not. Samples of study classified randomly according to their physyical facilities, equipment, students, the social enviranment, high, mid and underdeveloped class in Sultanbeyli, İstanbul. Theachers was chosen who work at high, mid and underdeveloped schools permanent, temporary, class and secondary scholl teachers. Totally 534 class teachers and secondary school teachers were reached. The instruments used in this study; personal informational form, Organizational Justice Scale which was developed by Niehoff and Moorman (1993), that was adopted Turkish by Polat (2007) and Organizational Citizenship Behaviours Scale using which was developed by Ehrhart (2001), Evans (2001), Love (2001), Liao (2002) and Reis (2002) was developed by Bolat (2009). The analyses applied related to the data collected, arithmetic avarage, mann whitney-u test, kruscal wallis-h test, correlation analysis and regrestion analysis were done. The finding of the study are the following; according to the results of research, teachers’ perception of organizational justice is related to their organizational citizenship beheviour and effect it. Explaining justice has an effect on conscientiousness, explaining justice and interactive justice has an effect on politeness, operational justice has an effect on altruism, operational justice have interpretative effect on civil virtue. But any organizational justice measurements do not have any interpretative effects on gentilmanliness.