Kültürün küresel karşı-akışına örnek olarak Türk dizileri ve Türk dizilerinin Makedonya'daki üniversite öğrencileri tarafından alımlanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Melike Sejfula

Danışman: SELİN TÜZÜN ATEŞALP

Özet:

Küreselleşme, kültürel ürünlerin küresel alanda dolaşımını kolaylaştırmış ve böylece karşı-akışların oluşmasına zemin hazırlamıştır. Bununla birlikte kültürel ürünlerin küresel akışında, merkez ülkelerden çevre ülkelere doğru olan tek yönlü akışlar, yerini çok yönlü akışlara bırakmıştır. Bu bağlamda bazı çevre ülkeler ön plana çıkmış ve kültürel ürünlerin ulusötesi dolaşımında söz sahibi olmuştur. Türkiye de bu ülkelerden biri olarak, dizi ihracatında önemli başarılar elde etmiştir. Türkiye, dizi ihracatını dünyanın çeşitli bölgelerinde bulunan ülkeler ile gerçekleştirse de Ortadoğu ve Balkan ülkeleri bu anlamda öne çıkmaktadır. Diğer yandan, Türk dizilerinin ihraç edildiği ülkelerdeki izleyiciler tarafından nasıl alımlandığı ise araştırılması gereken önemli bir konudur. Balkan ülkelerinden biri olan Makedonya’nın medya sektörünün gelişmemiş olması nedeniyle yerli içerik üretecek yeterli imkanlara sahip değildir ve bu nedenle çeşitli ülkelerden dizi ve film ithal etmektedir. Ülkede son yıllarda Türk dizileri izleyiciler tarafından yoğun ilgi görmektedir. Bu nedenle çalışmada, Türk dizilerinin Makedonya’daki üniversite öğrencileri tarafından nasıl alımlandığı, ülkenin başkenti ve en gelişmiş şehri olan Üsküp’teki üniversite öğrencileri ile gerçekleştirilen derinlemesine görüşme ve odak grup çalışmalarıyla ortaya konulmaya çalışılmıştır. -------------------- Globalization have facilitated the flow of cultural products in the global area and thus have provided the basis for contra flows. With this, unidirectional flows from central countries to environmental countries in the global flow of cultural products have been replaced by multiple flows. In this context, some environmental countries have come to the fore in the transnational flow of cultural products. Turkey as one of these countries has achieved important successes in the television dramas exports. Although Turkey performs its exports with countries in various parts of the world, the Middle East and Balkan countries stand out in this respect. On the other hand, it is an important issue to investigate how the Turkish dramas is reception by the viewers in the countries in which it is exported. Macedonia, which is one of the Balkan countries, does not have enough facilities to produce domestic content due underdeveloped media sector and therefore imports series and films from various countries. In recent years, Turkish TV dramas have attracted great interest from the audience in Macedonia. For this reason, this study aims to present how the Turkish TV dramas reception by university students in Macedonia through in-depth interviews and focus group studies with university students in the country's capital and the most developed city in Skopje.