Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SİMGE ÇALIM
Danışman: Zeliha Nurdan Baysal
Özet:
Düşünme becerilerinden
birisi de karar vermedir. Günlük hayatta önem derecesi değişen kararlar vermek
gerekebilir. Bu beceri de diğer düşünme becerileri gibi öğretilebilen bir
beceridir. Hem aile ortamı hem de okul yaşantıları bireylerin karar verme
deneyimlerini yaşadıkları ve geliştirdikleri fırsatlar sunabilir. Dolayısıyla
erken yaşlarda bireylerin karar verme beceri düzeylerini tespit etmek ve
geliştirici önlemler almak önemli görülebilmektedir. Bu ihtiyaçtan hareketle
araştırmanın amacı, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin karar verme beceri
düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışmada nicel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim
yılında İstanbul’un çeşitli ilçelerinde bulunan üst, orta ve düşük sosyo- ekonomik
seviyedeki farklı devlet okullarından seçilen toplam 150 öğrenci
oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından düzenlenen
“Kişisel Bilgiler Formu” ve öğrencilerin karar verme becerilerini belirlemek
amacıyla Serpil PEKDOĞAN (2015) tarafından geliştirilen "Karar Verme
Becerileri Değerlendirme Aracı-Çocuk Formu" kullanılmıştır. Bu form 5-6
yaş çocukların karar vermede zorlanma, bağımlı/bağımsız karar verme,
kararlı/kararsız olma durumu, karar vermede duygular olmak üzere dört alt
faktörden oluşmaktadır. Elde edilen verilerin analizi SPSS programı ile
yapılmıştır. Sonuç olarak; anne ve
babaların eğitimi, sosyo-ekonomik düzeyleri ile karar verme arasında pozitif
yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Araştırmanın diğer önemli bulgusu
da cinsiyet, yaşadığı sosyal çevre, kardeş sayısı, çocuğun ailedeki doğum
sırası, anne baba mesleği gibi değişkenlerin karar verme davranışları üzerinde
etkilerinin anlamlı olmasıdır.
Anahtar Kelimeler: İlkokul, düşünme becerileri, karar verme