7-11 Yaş aile eğitimi kurs programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülnur Avşaroğlu

Danışman: OZANA URAL

Özet:

Milli Eğitim Bakanlığı 2010 yılında “0-18 Yaş Aile Eğitimi” programını 0-18 yaş çocuğu olan ailelere uygulamaya başlamıştır. Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü’ne bağlı olarak Halk Eğitimi Merkezleri’nde uygulanan bu program dört alt programdan oluşmaktadır. Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine göre oluşturulan bu program 0-3 yaş, 3-6 yaş 7-11 yaş ve 12-18 yaş arası çocuğu olan anne babaları, çocuklarının gelişimleri ve eğitimlerinde desteklemek için hazırlanmıştır. Anne babaların çocukların ilk eğitimcileri olduğu düşünüldüğünde ebeveynlerin eğitilmesinin önemli olduğu gerçeği ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle söz konusu kurs programını uygulamak için Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü’nün yetiştirmiş olduğu formatörler tarafından öğretmenlere 0-18 Yaş Aile Eğitimi eğitimleri verilerek Halk Eğitimi Merkezleri’nde bu kursları açmaları sağlanmıştır. Bu araştırmada 7-11 Yaş Aile Eğitimi Kurs Programı’nı uygulayan öğretmenlerin programla ilgili görüşlerinin neler olduğunun incelenmesi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında Halk Eğitimi Merkezleri’nde aile eğitimi kurs programında görev yapan öğretmenlerin 7-11 Yaş Aile Eğitimi Kurs Programı ile ilgili görüşleri çerçevesinde bir değerlendirmesi yapılarak, uygulamaya yönelik olarak iyileştirmeye açık alanlar ve bunlara ait çözüm önerileri araştırılmıştır. Halk Eğitimi Merkezlerinde görev yapan ve Aile Eğitimi Kurs Programı’nı uygulayan öğretmenlerin program hakkında görüşlerini almak üzere araştırmacı tarafından anket geliştirilmiştir. Anket açık uçlu çeşitli önermelerden oluşmuştur. Ankete verilen cevaplar içerik analizi ile çözümlenmiştir. Kategoriler ve temalar yüzde ve frekans ile oranlanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler ışığında 7-11 Yaş Aile Eğitimi Kurs Programı’nı uygulayan öğretmenlerin programla ilgili şu bulguları elde edilmiştir: Aile eğitimi kurs programı kurs öğretmenleri tarafından etkili ve verimli bulunmaktadır; aile eğitimi kurs programının ailelere olumlu yönde katkıları vardır. Ayrıca kurs programının geri dönütleri noktasında eğitim içeriğinin ve mevzuatın geliştirildiği, 7-11 yaş çocuk davranışlarına pozitif yönde katkı yaptığı, kurs öğretmenlerinin mesleki motivasyon ve iş doyumunu yükselttiği ve bireylerin toplumsal gelişim sürecine katkıları olduğu ifade edilmiştir. Bunun yanında programın genel özellikleri, amaçları, kapsamı, uygulama süreci ve bu sürece ait güçlükler olduğu belirtilmiştir. Ayrıca uygulamada rastlanan problemlerin çözümüne ilişkin çeşitli öneriler ifade edilmiştir. Bunlar arasında aile eğitimi kurs programının niteliğini artırmak ve eğiticileri daha etkin kılmak için yapılacak yasal düzenlemelerle aile eğitimi kurs öğretmenlerinin özlük haklarının geliştirilmesi ve korunmasıyla ilgili çalışmalar yapılmasını söylemektedirler. Halk eğitimi merkezlerine aile eğitimcisi kadrosu açılması, aile eğitimi kursunun tanıtımı konusunda eksiklikleri giderecek projeler geliştirilmesi önermektedirler. Yine örgün eğitim okullarında yaş grupları düzeyinde aile eğitimi programının zorunlu kılınması, aile eğitimi öğretmenliği adı altında üniversite bünyesinde bölüm açılması ve mevcut eğitmenlerin istihdamının sağlanarak aile eğitimi öğretmeni unvanı verilmesinin sağlanması da öğretmenler tarafından ileri sürülmüştür. 7-11 yaş aile eğitimi kurs programı hakkında öğretmenler tarafından ileri sürülen görüşlerin eğitimciler tarafından değerlendirilerek kurs programının iyileştirilmesi sağlanabilir. -------------------- In 2010, the Ministry of National Education launched the ”0-18 Age Family Education -18 program. This program, which is implemented in Public Education Centers depending on the General Directorate of Lifelong Learning, consists of four sub-programs. This program, which is formed according to the age and developmental characteristics of children, has been prepared to support parents who have children between 0-3 years, 3-6 years, 7-11 years and 12-18 years of age, in their children's development and education. Considering that parents are the first educators of children, the fact that education of parents is important is revealed. For this reason, by the formators of General Directorate of Lifelong Learning in order to implement the course program, teachers were given 0-18 Age Family Education trainings to open these courses in Public Education Centers. In this study, it is aimed to examine what the opinions of the teachers who apply the 7-11-year-old Family Education Course Program are related to the program. Within the scope of the research, the teachers working in the family education course program in the public education centers were evaluated within the framework of their opinions about the 7-11 year old family education course program and the open spaces for improvement and the solution proposal for them were searched. The questionnaire was developed by the researcher in order to get the opinions of the teachers working in Public Education Centers and applying the Family Education Course Program. The questionnaire consists of various open-ended propositions. The answers to the questionnaire were analyzed by content analysis. Categories and themes are rated with percentage and frequency. The following results were obtained from the teachers' perceptions about the program that applied the 7-11-year-old Family Education Course Program in the data obtained from the study; The family education course program is effective and efficient by the course teachers, and the family education course program contributes positively to the families. It is also said that at the point of return of the course program, the content of education and legislation is developed, that it contributes positively to the behavior of 7-11 year old children, that the course teachers have increased their professional motivation and job satisfaction and that they contribute to the social development process. However, the program's general characteristics, objectives, scope, implementation process and difficulties with this process are stated. In addition, various suggestions for solving the problems encountered in practice have been expressed. Among them, the legal arrangements to increase the quality of the family training course program and make the trainers more effective are said to work on the development and protection of the personal rights of family training course teachers. It is recommended to develop projects that will lead to the opening of family training staff to the public education centers and the introduction of the family education course. It has also been suggested by teachers that enactment of a family education program at the level of age groups in formal education schools, opening of departments within the university under the name of family education teacher and provision of the title of family education teacher by providing employment of existing teachers. The opinions put forward by the teachers about the 7-11 year old family education course program can be evaluated by the trainers and the course schedule can be improved.