İşletmelerin yeni ürün geliştirmede başarı faktörleri ve Türk-Alman Kobi’lerinde başarı faktörlerinin karşılaştırılması üzerine bir uygulama


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Filiz Gürder

Danışman: FATMA ASUMAN YALÇIN

Özet:

İŞLETMELERİN YENİ ÜRÜN GELİŞTİRMEDE BAŞARI FAKTÖRLERİ VE TÜRK-ALMAN KOBİ`LERİNDE BAŞARI FAKTÖRLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ÜZERİNE BİR UYGULAMA Küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBİ’ler) son yıllardaki küreselleşmeye paralel olarak dünya ekonomisinde olduğu gibi ülkemiz ekonomisinde de artan bir önem ve gözle görünür derecede bir hareketlilik kazanmışlar dır. Bu büyüklükteki işletmeler özellikle esnek üretim sistemlerinin gelişmesine paralel olarak ülkemiz için ürün geliştirme konusunda öncü bir görev üstlenmişlerdir. Hali hazırda büyük işletmeler gibi KOBİ’lerin karşılaştıkları önemli problemlerden biri de dış pazarlarda rekabet edebilir hale getirilmeleridir. Esnek yapılarından dolayı KOBİ’lerin en iyi rekabet unsuru yenilik yapmaları, yeni ürün geliştirmeleridir. Ancak her yeni ürünün ulusal veya uluslararası pazarlarda başarılı olması mümkün değildir. Bu nedenle yeni ürünlerin başarılarını etkileyen faktörlerin tespiti giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Bu faktörler tepe yönetiminin etki alanı içinde ise, yeni ürünlerin başarı şanslarını arttırmak mümkündür. Diğer taraftan Alman işletmeleri başarılı yenilikleri ile tanınırken, bu ülke KOBİ’lerinin yeni ürün başarıları açısından Türk KOBİ’leri ile karşılaştırılması Türkiye’nin bu alanda yönünü çizmesine yardımcı olacaktır. Bu çalışmanın amacı, Türk ve Alman KOBİ’lerinde yeni ürünün başarısını etkileyen kritik faktörleri belirleyerek, KOBİ’lere yeni ürün geliştirme konusunda bilgi ve öneriler sunmaktır. Çalışmanın araştırma bölümünde 25 değişkenin Türk ve Alman KOBİ’leri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Değişkenler üzerinde yapılan lojistik regresyon analizi sonucu her iki ülkenin tüketici davranışlarına ve kültürel özelliklerine özgün modeller elde edilmiştir. Yeni ürünün özellikle Türkiye’de olmak üzere her iki ülkede de başarılı olabilmesi için pazar odaklı çalışmak ve yeni ürün geliştirme sürecinin her aşamasında müşteriye yakın olmak gerekmektedir. Ancak işletmelerin başarısında ülkelerin kültürel özelliklerine bağlı davranış biçimleride etkili olmaktadır. Türkiye’de işletmenin mevcut tecrübeleri açısından çok radikal olmayan, ancak müşterinin gözünde radikal yenilik olan ürünler geliştirilmeli, yeni ürün daha detaylı ve titiz planlanmalıdır. Almanya ise, ürünün geliştirilmesi aşamasında hızlı davranmalı ve ürünü böylece yaşam eğrisinin başlarında piyasaya sürebilmelidir. ZUSAMMENFASSUNG ERFOLGSFAKTOREN DER UNTERNEHMEN BEI DER NEUPRODUKTENTWICKLUNG UND EINE ANWENDUNG ÜBER DIE ERFOLGSFAKTORENVERGLEICHE ZWISCHEN DEN TÜRKISCHEN– UND DEUTSCHEN UNTERNEHMEN Parallel zur Globalisierung gewannen die kleine und mittelständische Unternehmen (KMU’s) wie auf der Weltwirtschaft auch in der Türkei an Bedeutung Unternehmen dieser Größe haben besonders durch die Entwicklung der flexiblen Produktionssysteme eine wichtige Rolle bei der Produktentwicklung übernommen. Einer der wichtigsten Probleme der KMU’s sind, wie bei den großen Unternehmen, das Erlangen der Wettbewerbsfähigkeit in ausländischen Märkten. Aber es ist nicht jederzeit gewährleistet, dass alle neuen Produkte erfolgreich werden. Deshalb gewinnt die Frage nach den Erfolgsfaktoren von neuen Produkten zunehmend an Bedeutung. Liegen die Erfolgsfaktoren im Einflussbereich des Managements, existieren Ansatzpunkte, die Erfolgswahrscheinlichkeit von neuen Produkten zu steigern. Auf der anderen Seite sind die deutschen Unternehmen bekannt mit Ihren erfolgreichen Innovationen. Deshalb wird ein KMU-Vergleich der beiden Länder, hinsichtlich der Neuprodukterfolg, ein Orientierungspunkt für die türkischen KMU’s darstellen. Ziel dieser Arbeit ist die Ermittlung von kritischen Erfolgsfaktoren von neuen Produkten und diese dann zur erfolgreichen Produktentwicklung mitteilen an die KMU’s. In der empirischen Untersuchungsteil der Arbeit wurden die Wirkungen der 25 Variablen auf den türkischen und deutschen KMU’s analysiert. Mittels einer logistischen Regressionsanalyse wurden passend zur Konsumentenverhalten und kulturellen Eigenschaften der jeweiligen Länder zwei unterschiedliche Erfolgsmodelle ermittelt. Für das Erfolg des neuen Produktes besonders in der Türkei, müssen in allen beiden Länder das Neuproduktentwicklungsprozess (NPE-Prozess) marktorientiert durchgeführt und in jeder Stufe des NPE-Prozesses eng mir der Kunde kooperiert werden. Auf der anderen Seite haben in Abhängigkeit von kulturellen Eigenschaften auch die Verhaltensweisen eine Wirkung auf Produkterfolg. In der Türkei müssen aus Unternehmenssicht eher nicht radikale, aber aus Kundensicht eher radikale Produkte entwickelt und die Produkte detailliert und sorgfältig geplant werden. Deutschland soll fähig sein das Produkt möglichst schnell zu entwickeln und dadurch in den frühen Phasen des Lebenszyklusses in den Markt einzuführen.