Üçüncü Boğaz Köprüsü'nün genel değerlendirilmesi ve finansal analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu, Muhasebe ve Vergi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: JALE LAÇİNYURT

Danışman: HALİL İBRAHİM ALPASLAN

Özet:

ÜÇÜNCÜ BOĞAZ KÖPRÜSÜ’NÜN GENEL DEĞERLENDİRİLMESİ VE FİNANSAL ANALİZİ Boğaz, coğrafi konumunun sağladığı stratejik avantajlar sebebiyle İstanbul’un varoluş nedenidir. Türk Boğazları’ndan Montreux Boğazlar Sözleşmesi’ne göre deniz yolu ile geçiş için ücret ödenmemektedir. Sadece karayolu geçişlerinden gelir elde etmek mümkündür. İstanbul Boğazı’nda şu anda iki köprü bulunmaktadır. Bu köprüler, şehir içi ve uluslararası trafik nedeniyle kapasitelerinin çok üzerinde hizmet vermektedir. III. Boğaz Köprüsü ile iki yaka arasındaki geçiş talebi, 8 şeritli yol ve 2 adet yüksek hızlı demiryolu hattı karşılanacaktır. Bu proje, Yap-İşlet-Devret modeli ile gerçekleştirilmektedir. Bu model, altyapının anlaşma süresinin bitiminde devlete devrolmasını sağlar. Bu yapım anlaşmasıyla, hem yüklenici firma hem de devlet kâr edecektir. Devir sonrasında devlet hiç para harcamadan, kâr sağlayacaktır. ABSTRACT GENERAL EVALUATION OF ISTANBUL’S THIRD BOSPHORUS BRIDGE AND ITS FINANCIAL ANALYSIS Bosphorus has geographical advantages which makes it unique. It is the reason of existence of Istanbul. According to the Montreux Convention, passages by sea is free of charge through the Turkish Straits. It is the only way possible to get revenue from highway passages. There are currently two bridges available to vehicles on the Bosphorus. These bridges are being overloaded due to urban and international traffic. The demand of passage between two parts of Istanbul will be satisfied by, 8 lanes and 2 high speed rail lines of the 3rd Bosphorus Bridge. This project is being done by Build-Operate-Transfer model. This model provides infrastructure to be transferred to the government at the end of concession period. Both the constructional company and the government will be making profit from this constuction agreement. After transfer, the government will make profit without spending money.