9. sınıf coğrafya dersinde basınç ve rüzgar konularının işbirlikli öğrenme yöntemi ile öğretilmesinin öğrenci başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehmet Şimşek

Danışman: NURİYE GARİPAĞAOĞLU

Özet:

Bu araştırmada 9.sınıf coğrafya dersinde yer alan iklim bilgisi ünitesinin basınç ve rüzgâr konusunun öğretilmesinde işbirlikli öğrenme yöntemi ile düz anlatım yönteminin öğrenci başarısına etkileri araştırılmıştır. Elinizde bulunan bu araştırma 2006 – 2007 eğitim – öğretim yılının 2. döneminde Yalova ili merkez ilçesinde bulunan Fatih Sultan Mehmet Lisesi’nin 9B ve 9N sınıflarında eğitim gören 60 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir.9N sınıfında eğitim gören 30 öğrenci deney,9B de eğitim gören 30 öğrenci de kontrol grubunu oluşturmuştur. Uygulama deney grubunda işbirlikli öğrenme yöntemi, kontrol grubunda ise düz anlatım yöntemi uygulanarak yapılmıştır. Öğrencilerin başarı durumunu ölçmek için ön (ilk) test ve son test, hatırda tutma durumunu ölçmek için de kontrol testi şeklinde 40 sorudan oluşan başarı testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara dayanılarak işbirlikli öğrenme yönteminin uygulandığı deney grubunun başarısının, düz anlatım yönteminin uygulandığı kontrol grubunun başarısına göre daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Sözcükler Coğrafya İşbirlikli öğrenme Basınç Rüzgâr İlk test Son test Kontrol test ABSTRACT This research was done with two different methods: group work and being told by the teacher. The topics were the air pressure and wind topics of 9th grade geography lesson. The aim of the experiment was to see the affect of different methods on ability to remember. The research has been done in the second semester of 2006-2007 with 60 of the 9th grade students of Fatih Sultan Mehmet High School in Yalova. 30 students of the experiment group was in the B section who made up the control of the experiment. The other 30 students were in the N section. For the N group the learning was done mostly with group work whereas the control group was only taught by the teacher. To test the success of the teaching methods and to see the affect of different methods on the students ability to remember, two tests was done to the students one at the beginning and the other at the end. The test consisted of 40 questions. The data that we gained at the end shows clearly that the students who have been exposed to group work has a better rate of learning and remembering.