Eğitilebilir zihinsel engelli çocuğa sahip annelerin çocuklarının gittikleri okul türü, kaygı ve başa çıkma düzeyleri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Çiğdem Akçora

Danışman: OZANA URAL

Özet:

ÖZ Bu araştırmada eğitilebilir zihinsel engelli çocuğa sahip ve çocukları özel eğitim kurumuna, normal ilköğretim okulunda özel sınıfa ve normal ilköğretim sınıfında kaynaştırma eğitimine devam eden annelerin kaygı ve başa çıkma düzeylerine etki eden faktörler incelenmiş, annelerin kendi aralarındaki farklılıkları ve çeşitli değişkenler açısından incelenmeleri gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni İstanbul İli sınırları içinde yer alan ilköğretim okullarında kaynaştırma eğitimi alan, özel sınıfta eğitim alan ve bir özel eğitim kurumuna devam eden çocukların anneleridir. Bu annelerden , çocukları Anadolu yakasında seçilen okullarda eğitim gören 149 anne örneklem olarak seçilmiştir. Araştırmamızda üç farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. · Kişisel Bilgi Formu · Süreksiz/Durumluluk ve Sürekli Kaygı Envanteri (Spielberger, 1970). · Sorunlarla Baş Etme Yaklaşımı Ölçeği (Hobfoll, 1994). Verilerin değerlendirilmesinde aşağıdaki istatistiki analizler gerçekleştirilmiştir: Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı "t" Testi Tek Yönlü Varyans Analizi Araştırmamızın sonucunda;,eğitilebilir zihinsel engelli çocuğa sahip annelerin sürekli kaygı düzeylerinin,durumluk kaygı düzeylerinden daha yüksek olduğu bulunmuştur. Annelerin %79.9'unun çocuklarının aldıkları eğitimden memnun oldukları saptanmıştır. Araştırmamızın sonucunda annelerin büyük çoğunluğunun problemlerle baş etmede akılcı yaklaşımı tercih ettikleri, düşük oranda annenin ise problemlerle baş etmede insanlardan kaçma davranışını gösterdikleri belirlenmiştir. ABSTRACT This study investigated the factors that affect anxiety and control levels of the mothers of mentally handicapped children who attend to a special Education Association ( School ), to a special class for mentally handicapped students at a primary school or to a class with his/ her normal peers and tried to determine differences among those mothers by surveying different variables about them. The sample of the study consisted of the mothers whose children attend to a special education school, to a class for mentaly handicapped students at a primary school or to a class with his / her normal peers. In this study data were collected by three different ınstruments. · A questionnaire developed by the researcher · Strategic Approach to Coping Scale (Hobfoll, 1994). · State-Trait Anxiety Inventory (Spielberger, 1970). Data were analyzed with such statistical techniques; - Pearson Multiple Moments Correlation Coefficient - " t " tests - One Way Anova This study found that trait anxiety levels of the mothers of the children who could be taught were higher than state anxiety levels of mothers. This study also reveoled that % 79,9 of mothers were satisfied with their children's education. Our study determined that while majority of the mothers chose "cautious action" to cope with their problems minority of them antisocial behavior to solve their problems.