9. sınıf coğrafya dersinde kubaşık öğrenme yönteminin öğrenci akademik başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmet İstemil

Danışman: NURİYE GARİPAĞAOĞLU

Özet:

Araştırmanın amacı Ortaöğretim 9.sınıf coğrafya öğretiminin, KÖY yaklaşımına uygun olarak işlenmesinin öğrenci başarısını nasıl etkilediğini incelemektir. Bu amaçla 2010–2011 Eğitim-Öğretim yılında Ş.Urfa İli Siverek İlçesi Siverek Anadolu Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi Okulları 9. sınıf öğrencilerinden örneklem grubu belirlenmiştir. Örneklem grubu 71öğrenci arasından yapılan analiz sonucu benzerlik gösteren 2 şube deney ve kontrol grubu olarak seçilmiştir. Çalışma öntest- sontest, bir deney- bir kontrol deneme modeline göre yürütülmüştür. Araştırma 4 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde giriş kısmı yer almaktadır. İkinci bölümde çalışmanın kuramsal çerçevesine yer verilmiş, bu bağlamda ortaöğretimde Coğrafya öğretimine değinilmiştir. Üçüncü bölümde kubaşık-işbirlikçi öğrenme konusuna yer verilmiş; öncelikle kubaşık öğrenme kavramı, ilkeleri, öğrenme teknikleri, hazırlık çalışmaları, yöntemin etkililiği, faydaları ve sınırlılıkları üzerinde ayrıntılı olarak durulmuştur. Çalışmanın uygulama kısmını oluşturan son bölümünde ise ortaöğretim 9. sınıflarda coğrafya dersi sevgi temasında kubaşık öğrenmenin öğrencilerin başarı düzeyine etkisi incelenmiş, bu bağlamda çalışma konusunda izlenen yol, bulgular ve yorumlar yer almıştır. Çalışmanın bağımsız değişkenini kubaşık öğrenme ve geleneksel öğretim uygulamaları, bağımlı değişkenlerini ise öğrencilerin başarı düzeyleri oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında 9. sınıf öğrencilerinin coğrafya dersi başarı düzeylerini incelemek amacı ile coğrafya başarı testi kullanılmıştır. Coğrafya başarı testinden elde edilen verilerin çözümü için Kolmogorov-Smirnov Testi, Levenne Testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi, Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında çözümlenmiştir. SUMMARY The aim of the research is to analyze the effects of “Cooperative Teaching Approach” on success of students who study Geography in 9. Grade of Secondary Education. By this means, in 2010-2011 Education year, a sample group was chosen among the students of Şanlıurfa Siverek Technical and Industrial Vocational High School. Among 71 students 2 classes which BvT Live Tvshowed similarities were defined as test and control groups. The research was operated in respects of first-test, last-test and one test, one control experimentation model. The research consists of 4 parts. The first part is the survey. In the second part, theoretical frame of the research was mentioned, in this context, the Geography teaching in Secondary Education was pointed. In the third part, the research dealt with “Cooperative Teaching Approach” and emphasized on concept, principals, teaching techniques, preparation, effectiveness and handicaps of “Cooperative Teaching Approach”. In the last part, being the execution part, the effects of “Cooperative Teaching Approach” on the success of 9. grade students in Geography lesson were analyzed. In this context, techniques, data and comments were mentioned. The independent variables of the research are “Cooperative Teaching Techniques” and “Traditional Education Techniques”. The dependent variable is the success level of the students. Geography success tests were used in the process of data collection in order to analyze the level of the students. In the analysis of the collected data Kolmogorov-Smirnov test, Levenne test, Wilcexon Signed Rank test and Mann-Whitney U tests were used. The collected data was analyzed in computer programs.