Öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin etkililiği ile teknoloji liderliği rolleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ergün Akıllı

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

Bu araştırmada öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin etkililiği ve teknoloji liderliği rolleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örnekleminde, İstanbul ili evreninde görev yapan ve rastgele seçilen 381 öğretmen bulunmaktadır. Araştırmada Sincar (2011) tarafından geliştirilen “Teknolojik Liderlik Rolleri Envanteri” ile Helvacı (2011) tarafından geliştirilen “Okul Yöneticilerinin Etkililiği Ölçeği” veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS istatistik programı ile çözümlenmiştir. Bu araştırmaya katılan öğretmenlerin demografik özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde istatistikleri, alt problemlerin çözümünde ise standart sapma, ortalama, korelasyon, Anova testi ve t-Testi istatistiksel analizleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular; okullarda görev yapan okul yöneticilerinin teknoloji liderlik düzeyi ile yöneticilerinin etkililiği arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rolleri cinsiyet, çalışma alanı, mesleki kıdem, öğrenim durumu ve görev değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık oluşturmamaktadır. Öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin etkililiği; cinsiyet, çalışma alanı ve mesleki kıdem değişkenine göre anlamlı bir farklılık oluşturmamasına karşın öğrenim durumuna ve görev değişkenine göre anlamlı bir farklılık oluşturmuştur. -------------------- In this study, The purpose was to determine the relationship between the technological leadership level and management effectiveness of school managers according to the perceptions of the teachers working in public schools. The paticipants of the study are 381 teachers, whose are selected randomly and working in Istanbul. In this research, “Technology Leadership Role Scale” developed by Sincar (2010) and “School Principals’ Effectiveness Questionnaire” developed by Helvacı (2011) are used as data collection tools. Data obtained from the research have been analysed by statistical program SPSS. The frequency and percentage statistics have been used to determine the demographic characteristics of participants; standard deviation, mean, correlation, t-Test and Anova test statistical analysis have been used for the solution of subproblems. The finding of the study are the followings; there is a significiant relationship between the technology leadership level and the effectiveness of managers in public school. According to teacher perceptions, school leadership technology leadership roles make a significant difference according to gender, working area, professional seniority, education level and role variables. Effectiveness of school administrators according to teacher perceptions; although it did not make a significant difference according to gender, working area and professional seniority variable, it made a significant difference according to education level and role variable.