Türkçe dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEDEN GÖRGÜN

Danışman: LATİF BEYRELİ

Özet:

TÜRKÇE DERSİNDE BEYİN TEMELLİ ÖĞRENMENİN AKADEMİK BAŞARIYA VE KALICILIĞA ETKİSİ Hızla değişen yaşam koşullarına paralel olarak değişen ve gelişen eğitim kurumlarının toplumun gereksinimlerini ve beklentilerine yanıt verebilme sürecinde Türkçe dersi en önemli derslerden biridir. Türkçe dersi içerdiği sözel bilgilerin yoğunluğu nedeniyle özellikle bilgi basamağında bilişsel öğrenmelerin yoğun olduğu bir alan olarak algılanmaktadır. Oysa yaşam koşulları bireylerin yalnızca bilgiye sahip olmalarını değil, bilgiyi sorgulamalarını, farklı zamanlarda farklı durumlara transfer edebilmelerini, eleştirel, yaratıcı, düşünebilmelerini bir başka deyişle sahip oldukları bilgiyi kullanabilmelerini gerektirmektedir. Bu zorunluluk Türkçe dersinde farklı öğretim yaklaşımlarının uygulanmasını gündeme getirmektedir. Bu farklı öğretim yaklaşımlarından biri de öğrencilerin beynin doğal işleyiş sürecine uygun öğrenmesini savunan beyin temelli öğrenmedir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim sekizinci sınıfta Türkçe dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisini belirlemektir. Denek modellerinden “öntest-sontest kontrol gruplu model”e göre desenlenen araştırma, 2008- 2009 öğretim yılı bahar döneminde İstanbul Fuat Köprülü İlköğretim Okulu’nda deney ve kontrol grubu olarak belirlenen 8-G ve 8-H sınıflarında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla öğrencilerin denkleştirilmesinde kullanılmak üzere bir anket formu, öğrencilerin akademik başarılarını ve öğrenilenlerin kalıcılık düzeyini ölçecek bir başarı testi, Türkçe dersinin beyin temelli öğrenmeye göre işlenebilmesi için ders planları, ders notları, sınıf içi etkinlikler için öğretim materyalleri, ayrıca öğrencilerin beyin temelli öğrenmeye ilişkin görüşlerini almaya yönelik bir anket formu geliştirilmiştir. Araştırmayla ilgili tüm istatistiksel çözümlemelerde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Grupların ortalama puanları ile puan dağılımlarının standart sapmaları hesaplanmıştır. Grup içi ve gruplararası karşılaştırmalarda t testinden yararlanılmış ve anlamlılık düzeyi olarak .05 güven düzeyi benimsenmiştir. Yapılan veri çözümlemelerinden sonra şu sonuçlara ulaşılmıştır: 1. Türkçe dersinde beyin temelli öğrenme yaklaşımı uygulanan deney grubu ile, geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubunun akademik başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark vardır. 2. Türkçe dersinde, beyin temelli öğrenme yaklaşımı uygulanan deney grubu ile geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubu arasında öğrenmenin kalıcılık düzeyi bakımından deney grubu lehine anlamlı bir fark vardır. 3. Öğrencilerin beyin temelli öğrenmeye ilişkin görüşleri olumlu yöndedir. Öğrenciler beyin temelli öğrenmenin öğrenmeyi ezbercilikten uzaklaştırdığını; kalıcı ve zevkli öğrenme sağladığını düşünmektedir. Anahtar Kelimeler: Beyin temelli öğrenme, Türkçe Öğretimi, fiilimsiler, dil bilgisi öğretimi. ABSTRACT THE EFFECT OF BRAIN-BASED LEARNING TO SUCCESS AND RETENTION IN TURKISH STUDIES Education has an important role to educate individuals who will provide the continuity of society for the changing life standarts. From this perspective, it can be said that ‘Turkish Studies’, which helps students to make sense of their society and the world, is one of the most important courses in elementary education since the above-mentioned knowledge and skills are given via ‘Turkish Studies’ course in elementary schools. Since the course of ‘Turkish Studies’ involves immense verbal content, it is perceived as a course which offers a myriad of opportunities of cognitive learning at knowledge level. On the other hand, the conditions of life require individuals not only who have knowledge but also who are able to criticize, who are able to transfer their knowledge to new situations and who are able to think critically and creatively. Thus, it seems inevitable that the course of ‘Turkish Studies’, which reflects many aspects of the real life, aids in the development of such important skills. This nature of the given course entails the adaption of different teaching approaches in the classroom. One of these approaches is ‘Brain-Based Learning’ which holds that learners learn best if they are taught in accordance with brain naturel learning system. The present study aims to investigate whether “Brain-Based Learning” has an effect on academic success and retention. The study was conducted in Fuat Köprülü Elementary School, İstanbul. The participants of the study were 8th grade students in Fuat Köprülü Elementary School. The data was collected in fall term in 2008-2009 academic year. Fall semester, with 8th grade students. Participants were divided into two groups-one as the control group while the other as thecontent experimental group. In the present study, the following data collection instruments were used; a questionnaire for biographical information, pre and post- tests that were used to measure the learners’ academic success and retention level, lesson-plans, various teaching materials for classroom activities, a questionnaire to gather the learners’ perspectives on Brain Based Learning. The data obtained was analysed by a computer programme SPSS. The arithmetic means and standard deviations were calculated for each group. The data was subjected to t-tests for inter- and between- group comparisons. The significance level was .05. The following results were obtained in the present study: 1. There was a significant difference between the success of control group and experimental group, experimental group being more successful than the control group. 2. There was a significant difference in how much information is retained between the control group and the experimental group. 3. The learners seemed to have positive perspectives on Brain-Based Learning. They seemed to think that Brain-Based Learning provides memorable and enjoyable learning experiences without a need for memorizing content. Key words: Brain-Based learning, Turkish teaching, achievement, gerundials, grammer teaching.