Öğrencilerin epistemolojik inanış düzeyleri ile fiziğe ait kavramsal değişimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERCAN KAYMAK

Danışman: FERAL BEKİROĞLU

Özet:

Bu araştırmada ortaöğretim 10.sınıf öğrencilerinin genel ve fiziğe ait epistemolojik inanış düzeyleri ile kavramsal değişim düzeyleri arasındaki ilişki, öğrencilerden elde edilen öğrenim stratejileri ve benzeri veriler ışığında açıklayıcı bir biçimde araştırılmıştır. Bu amaçla seçilen 18 öğrenci ile yapılan çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmanın nitel ve nicel aşamalarında betimsel ve açıklayıcı analizler ve nitel değerlendirmelere yer verilmiştir. “Veri Toplama Araçlarının Geliştirilme” ve “Veri Toplama” süreçlerinden oluşan araştırma süreci bir eğitim-öğretim dönemi boyunca sürmüştür. Yapılan çalışmanın veri toplama süreci fizik dersinin İş, Güç ve Enerji ünitesinde yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak Schommer (1990) tarafından hazırlanıp araştırmacı tarafından geliştirilen ve çoktan seçmeli sorulardan oluşan Genel Epistemolojik İnanış Ölçeği (GEİÖ), araştırmacı tarafından geliştirilen ve açık uçlu sorulardan oluşan Fiziğe Ait Epistemolojik İnanış Ölçeği (FEİÖ), araştırmacı tarafından hazırlanan Kavramsal Değişim Envanteri (KDE), Bilgi Formu ve Golb(1985) tarafından hazırlanan Golb Öğrenme Stili Envanteri kullanılmıştır. Çalışmanın verileri nicel ve nitel yöntemlerle toplandıktan sonra ayrı ayrı açıklayıcı bir biçimde değerlendirilmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin genel ve fiziğe ait epistemolojik inanışlarının ve özellikle bu ölçeklerin öğrenme ile ilgili boyutlarında ileri seviyede olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte öğrencilerin ileri seviyede kavramsal değişim sağladıkları ve aynı zamanda ileri seviyede kavramsal değişim sağlayan öğrencilerin de, gelişmiş öğrenim ve ders çalışma stratejilerine sahip oldukları görülmüştür. Böylece çalışmaya katılan öğrencilerin epistemolojik inanışlarının, kavramsal değişimlerinin ve öğrenme stratejilerinin birbiriyle ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Epistemoloji, İnanış, Epistemolojik İnanış, Kavramsal Değişim ABSTRACT In this research, the relationship between secondary education 10th grade students’ general and physical epistemological belief levels and their conceptual change levels was analyzed in the light of information obtained from students education strategies and other information. In this study, made with 18 students selected for this purpose, qualitative and quantitative research methods were used. In the qualitative and quantitative stages of the study, descriptive and explanatory content analyses and qualitative assessments were used. The research process composed of the “Data gathering tools development” and “Data gathering” processes, lasted throughout one education semester. The data gathering process of the work made was carried out in the unit of Work Power and Energy of physics lesson. In this study General Epistemological Belief Scale (GEBS) composed of multiple choice questions and prepared by Schommer (1990) as data gathering tool, translated into Turkish, Physical Epistemological Belief Scale (PEBS) composed of open ended questions and developed by the researcher, Conceptual Change Inventory (CCI) and Information form which were prepored by the research and Golb Learning Style Inventory dewoloped by Golb (1985) were used. After gethered by qualitative and quantitative methods, the data obtained from students wereanalyzed indetail. As a result it was seen that students’ general and physical epistemological beliefs, especially in the dimensions related with learning, had epistemological beliefs in advanced level, along with that students provided conceptual changes in advanced level, and at the same time the students who provided conceptual change in advanced level had developed education strategy. Thus it was concluded that epistemological beliefs, conceptual changes, and educational strategies of the students participated in this study, were related with each other. Key Words: Epistemology, Belief, Epistemological belief, Conceptual change