Kariyer girişi evresi öğretmenlerinin profesyonel gelişimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SALİH AYSAL

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

Araştırmalar sonucunda ortaya konan öğretmenlerin kariyer evrelerinden mesleğe başlangıç evresi olan Kariyer Girişi Evresi’nde öğretmenlerin profesyonel gelişimini etkileyen faktörler araştırma konumuz olmuştur. Araştırmanın amacı, devlet ve özel ilköğretim okullarında görev yapan kariyer girişi evresini yaşayan (1–5 yıl deneyimli) öğretmenlerin profesyonel gelişiminin incelenmesidir. Araştırmaya kaynaklık eden veriler, araştırmanın amacına uygun olarak, literatür bilgileri paralelinde ve uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan anket devlet okulları ve özel okullarda görev yapan Kariyer Girişi Evresi’ni yaşayan öğretmenlere dağıtılmış ve işaretlendikten sonra toplanmıştır. Araştırma tarama modeli olup, beşli likert tipi anket kullanılmıştır. Araştırmada anket formu aracılığıyla toplanan veriler; SPSS 13.0 paket programı yardımıyla değerlendirilmiştir. Anket değerlendirilirken istatistik işlemlerinin sağlıklılığı açısından üçlü grupta incelenmiştir. Değerlendirme sonucunda elde edilen veriler araştırma problemi ve alt problemler doğrultusunda literatürden hareketle yorumlanmıştır. Kariyer Girişi Evresi öğretmenlerinin profesyonel gelişimini etkileyen faktörler, bağımsız değişkenlere göre incelendiğinde: Kariyer Girişi Evresi öğretmenlerinin en çok katıldıkları maddeler şunlardır. Cinsiyet değişkenine göre: eğitim alanında yeni çıkan yayınları ve bilim çocuk dergilerini takip etmelerinin farklı bakış açıları kazanmalarını sağladığını belirtmişlerdir. Eğitim düzeyi ve branş değişkenlerine göre: mesleğe başladıkları günden bugüne meslekî bilgi, beceri ve tecrübelerinin sürekli arttığını belirtmişlerdir. Kıdem yılı değişkenine göre: kıdem yılı arttıkça öğretmenlik mesleğini daha ilginç bulduklarını belirtmişlerdir. Görev yaptığı okul türü değişkenine göre: okul müdürünün iyi bir lider olmasının kurum kültürünün oluşmasında etkili olacağını belirtmişlerdir. Hizmet içi eğitim değişkenine göre: zamanı iyi plânlama ile etkili bir şekilde kullanabilmenin sınıf hâkimiyetini kolaylaştıracağını belirtmişlerdir. Mezun oldukları lise türü değişkenine göre: öğrenci başarısızlıklarının kendinden de kaynaklanabileceğini düşünerek özeleştiri yaptıklarını: okul yönetimi ve velilerin yeniliklere açık olmasının mesleki gelişimlerini olumlu etkilediğini belirtmişlerdir. ABSTRACT CAREER BEGINNING PHASE TEACHERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT At this research paper we have studied on one of the career stages “Career Beginning Phase” of teacher’s which is the initial stage of career life. At this stage we have focused on the factors which affect the professional development of teachers. The aim of this research is to examine the professional development of 1 to 5 years teachers in government and private schools who experience the “Career Beginning Phase.” The resource of this research “variables” is appropriate to the aim of the research and parallel to the experts view and literature and on these basis the survey is prepared. This survey is distributed and collected after crossed out to the teachers working in private and government schools who experience this stage. The method of the research is “survey” and fivefold linkert survey is used. The variables collected by the survey is exemined by SPSS 13,0 packet programme. While assessing the survey results, to have objective results, it is examined in three parts. The results obtained at the end of the research is explicated according to research problems and literature. When “Career Beginning Phase Teachers’ ” professional development factors are examined according to the dependent variables the items which are most agreed are by career beginning phase teachers’are these: According to the sex variable they stated that to follow the latest journals on education and science kids magazines help them to learn new aspects. According to the education level and branch variable they stated that their ability, knowledge and experience increased continuously since the day they started the job. According to the seniority variable they stated that they see the job more interesting as their seniority level increased. According to the school variable they have worked they stated that their principals’ being a good leader effective to occur a school culture. According to the in service training variable they stated that to plan the time and use effectively help class administration. According to the school graduated variable they stated that thinking the students’ failure can also caused of themselves they make self criticism and school administration’s and parents being open to innovations help their professional development.