Serbest okuma etkinliğinin öğrencilerin sözcük kazanımına etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖMER ÖZER

Danışman: LATİF BEYRELİ

Özet:

Öğrencilerin sözcük dağarcığını belirlemeye yönelik yapılan çalışmalarda ortaya çıkan sonuçlar eğitim programında belirlenen hedeflerin çok altında görülmektedir. Yaptığımız çalışmada öğrenme stratejisine uygun, ilköğretim okullarında Türkçe öğretim programında, öğrencilerin “sözcük dağarcığının geliştirilmesi”nde kullanılan tekniklerden; “serbest okuma etkinliğinin öğrencilerin sözcük dağarcığının gelişimine katkısı nedir?” sorusu araştırmanın problem cümlesini oluşturmaktadır. Çalışmanın ilk bölümünde “Giriş”, ikinci bölümünde “Anlama”, üçüncü bölümünde “Söz Varlığı”, dördüncü bölümünde “Sözcük Dağarcığını Geliştirme Sorunu ve Çözüm Yolları”, beşinci bölümünde “Yöntem”, altıncı bölümünde “Bulgular ve Yorum”, yedinci bölümünde “Sonuç, Tartışma ve Öneriler” bulunmaktadır. Bu bölümde bulgular yorumlanarak öneriler sunulmuştur. Son kısımda ek olarak okutulan hikayeler ve uygulanan testlere yer verilmiş, gerekli alt başlık türleri sınıflandırılmıştır. Bu çalışma 2006-2007 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Kartal ilçesinde bulunan Mahmut Kemal İnal İlköğretim Okulu’nda yapılmıştır. Araştırmaya 80 öğrenci katılmıştır. Kelime testi kısmında 50 soru kullanılmıştır. Anketteki sorularla başarı durumu ön test – son test tekniğine göre değerlendirilmiş, bulgular toplam 33 tabloyla yorumlanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının serbest okuma tekniği ile başarı oranları arasındaki farklar t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılarak ölçülmüştür. Bu çalışmalardan sonra, serbest okuma etkinliğinin öğrencilerin sözcük kazanımına olumlu etkide bulunduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Sözcükler Sözcük Sözcük dağarcığı Okuma Serbest okuma etkinliği ABSTRACT The results appeared about the studies to determine the store of knowledge of words of students seem to be under the target. In the secondary schools, in Turkish Teaching Program in secondary schools, among the techniques used to “develop store of knowledge of words of students”; the question “What is the contribution of free reading activities to develop the store of knowledge of words?” is the problem sentence of this research. In the first part of the study “Introduction”, in the second part “Understanding”, in the third part “Existence of Word”, in the fourth part “Problem of Improving the Store of Knowledge of Words and Ways of Solutions”, in the fifth part “Method”, in the sixth part “Findings and Comments” in the seventh part “Result, Discussion and Suggestions” are available. In this part, too, finding werw interpreted and some suggestions were done. In the last part, the stories that are read by students and tests applied were represtented, and necessary subtitle types were classified. This research were done in 2006-2007 education year in Mahmut Kemal İnal Primary School in Kartal, İstanbul. 80 students joined the survery. In the “word test” part there were 50 questions. For each question 33 table were used. The rates of success related with free reading technique of the experiment and check groups were measured by the difference of gender t-test and one way variance analysis. Key words Words Vocabulary Reading Free reading activities