11-17 yaş orta düzeyde zihin engelli kız ergenlerin temel cinsel bilgi ve cinsel istismarı algılamalarının belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVGİ MANDAN SÜRÜCÜ

Danışman: FATMA NUR AKÇİN

Özet:

11- 17 YAŞ ORTA DÜZEYDE ZİHİN ENGELLİ ERGEN KIZLARIN TEMEL CİNSEL BİLGİ VE CİNSEL İSTİSMARI ALGILAMALARININ BELİRLENMESİ Bu araştırmanın genel amacı, 11-17 yaş arası orta düzey zihinsel engelli kızların cinsel bilgi ve cinsel istismarı algılamalarının betimlenmesidir. Araştırma niteliksel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile yapılmıştır. Araştırmaya katılanlar, farklı kurumlarda eğitim gören ya da sadece destek eğitim alan 11-17 yaş arasında 30 ergen kızdır. Araştırma verileri saha notları, görüşmeler ve ses kayıtları ile sağlanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre orta düzeyde zihin engelli ergen kızların genel itibariyle temel cinsel bilgi ve cinsel istismarı algılamaları konusunda yetersiz olduğu görülmüştür. Orta düzey zihinsel engelli ergen kızların bilgi düzeylerinin cinsel kimlik, adet, sevgili kavramı, evlilik, beden bölümlerinin fonksiyonları, arkadaşlık konularında biraz daha iyi olduğu gözlenmektedir. Fakat kadın erkek arasında ki fark, beden bölümlerinin isimlendirilmesi, sevgili olma ile evli olma arasında ki fark, hamilelik süreci, doğum ve doğum kontrolünde bilgilerinin yeterli olmadığı görülmektedir. Ayrıca cinsel istismarı algılamalarına yönelik istenmeyen öpme ve sarılma durumlarına maruz kaldıklarında ne yapmaları gerektiği konularında ise bilgi düzeylerinin çok yetersiz olduğu gözlenmektedir. Anahtar sözcükler: Zihinsel engelli ergenler, cinsel gelişim, cinsel istismar, niteliksel çalışma ABSTRACT THE DETERMINATION OF THE BASIC SEXUAL KNOWLEDGE AND THE PERCEPTION OF SEXUAL ABUSE OF THE ADOLESCENT GIRLS AGES BETWEEN 11-17 WITH MODERATE MENTAL RETARDED The overall aim of this study is to determine sexual knowledge of the adolescent girls, ages between 11-17 with moderate mental retarded. The research was executed with semi-structured interview technique which is the method of qualitative research. The participants are between 11-17 ages of 30 adolescent girls who gets education or just support education in different institutions. The research data is provided with field notes, interviews and audio recordings. According to the findings of the survey, it appears that in general, adolescent girls with moderate mental retarted have insufficiant knowledge and they have difficulty in perceiving sexual abuse. It is observed that the adolescent girls with moderate mental retarted have slightly better knowledge about sexual identity, mestruation, dating concept, marriage, function of body parts and friendship. However, it is also observed that the knowledge is very poor about the difference between men and women, the names of the body parts, the difference between dating and to be married, the process of pregnancy, birth and birth control. They have also very insufficiant about their perception of unwanted kissing and hugging as sexual abuse. Key words: Adolescents with mental retarded, sexual development, sexual abuse, qualitative research