Web destekli bir eğitim modelinin tasarımı ve uygulamasının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Elektrik - Elektronik Mühendisliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: VOLKAN KANBUROĞLU

Danışman: YAŞAR BİRBİR

Özet:

WEB DESTEKLİ BİR EĞİTİM MODELİNİN TASARIMI VE UYGULAMASININ DEĞERLENDİRİLMESİ Araştırmanın amacı web destekli olarak düzenlenen “Güç Elektroniği” dersine devam eden öğretmen adaylarının başarılarına etkisini incelemektir. 2011-2012 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde nicel araştırma kapsamında ve deneme modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Elektrik Öğretmenliği bölümünde okuyan üçüncü sınıftaki “Güç Elektroniği” dersine katılan öğrencilerden oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemi I ve II. öğretimde ders gören öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma grubu bu iki şube içerisinden rasgele atama ile birinci eğitimde 30 öğrenci ve ikinci eğitimde 42 öğrenci olmak üzere toplam 72 öğrenciden oluşmuş ve yine rasgele atama ile deney grubu ve kontrol gurubu oluşturulmuştur. Deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin benzer özelliklere sahip 8 ders sonunda almış oldukları başarı puanları, ÖSS sonuçları ve akademik başarı ortalamaları karşılaştırılmıştır. Gruplar alınan bu puanlar doğrultusunda kontrol ve deney grubu olarak rastgele atanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Güç Elektroniği Dersi Başarı Testi”, “Web Tabanlı Tutum Ölçeği”, “Web Yazılımı Değerlendirme Formu” ve “ Demografik Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan “Güç Elektroniği Dersi Başarı Testi” araştırmacı tarafından tasarlanmıştır. “Güç Elektroniği Dersi Başarı Testi”nin geçerlilik güvenirlik için yapılan analizler sonucunda “Güç Elektroniği Dersi Başarı Testi”nin toplam korelasyonu değerlerinin ,301 ile ,598 arasında, standart sapma değerleri ise ,304 ve ,506 arasında değişiklik gösterdiği ve KR20 katsayısı .844 olarak bulunmuştur. Araştırma sonucunda, deney ve kontrol grubunda yer alan, hem I. ve II. öğretim öğrencilerinin uygulama öncesinde “Güç Elektroniği Dersi Başarı Testi”nden aldıkları toplam puanların anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Uygulama sonrasında, ise; deney grubunda yer alan “Web Tabanlı Eğitim ve Web Destekli Eğitim” verilen öğrenciler ile kontrol grubunda yer alan “Geleneksel Eğitim” verilen öğrencilerin “Güç Elektroniği Dersi Başarı Testi”nden, aldıkları toplam puanlar arasında anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Ortaya çıkan bu farklılığın “Web Tabanlı Eğitim ve Web Destekli Eğitim” verilen grubun lehine olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar ışığında deney grubunda yer alan “Web Tabanlı Eğitim ve Web Destekli Eğitim” verilen öğrencilerin “Güç Elektroniği” dersinde geleneksel eğitim verilen gruplardan daha başarılı oldukları bulunmuştur. Uygulama sonrasında öğrencilerin web tabanlı eğitim tutumları deney grubunda yer alan web tabanlı eğitim verilen öğrenciler lehine çıkmıştır. II. öğretime devam eden web tabanlı eğitim verilen öğrenciler ile II. öğretime devam eden web destekli eğitim verilen öğrenciler arasında web destekli eğitim verilen grubun lehine bir farklılık bulunmuştur. II. öğretime devam eden web tabanlı eğitim verilen öğrenciler ile II. öğretime devam eden kontrol grubunda yer alan “Geleneksel Eğitim” verilen öğrenciler arasında “Web Destekli Eğitim” verilen deney grubunun lehine farklılıklar bulunmuştur. Kontrol grubunda ise I. öğretime devam eden, “Geleneksel Eğitim” verilen öğrenciler ile II. öğretime devam eden “Geleneksel Eğitim” verilen öğrenciler arasında II. öğretime devam eden grubun lehine farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Uzaktan Eğitim, Web Tabanlı Eğitim, Web Destekli Eğitim, Açık Kaynak kodlu yazılımlar, Moodle, BigBlueButton. ABSTRACT THE EVALUATION OF THE DESIGN AND THE IMPLEMANTATION OF A WEB BASED EDUCATION MODEL The aim of the study was to examine the effects of a web based “Power Electronics” course on the success of teacher candidates. The study was designed as quantitative research and as an experimental model which was applied in the spring semester of the academic year 2011-2012. The participants of the research were the third grade students at Marmara University, Technical Education Faculty, Electricity Teaching Department, who attended the "Power Electronics" course. The study group consisted of students from the regular program and the evening program. 30 students from the regular program and 42 students from the evening program were chosen randomly for the study group and the total number of students was 72. The experimental group and the control group were created by random assignment. The final scores they got from eight similar courses, their university entrance scores and their graduate point of average were compared. Groups were randomly assigned as experimental and control groups according to these scores. "Power Electronics Course Achievement Test", "Web-Based Attitude Scale", "Web Software Evaluation Form" and "Demographic Data Form" were used as data collection tools. "Power Electronics Course Achievement Test" was developed by the researcher. The validity and the reliability analyses of the "Power Electronics Course Achievement Test" indicated that the total correlation values of the test were between .301 and .598; the standard deviation values were between .304 and .506 and KR20 coefficient was found as .844. In addition, it was found that there was no significant difference between the total scores of "Power Electronics Course Achievement Test" of regular and evening class students before the course participation. After the course, a significant difference was found between the total scores of the students who were in the experimental group and got the "Web-Based Training and Web Aided Training" and the scores of the students who were in the control group and got the "Traditional Education" on "Power Electronics Course Achievement Test". This emerging difference was considered to be in favor of the "Web-Based Training and Web-Aided Training" group. The results indicated that the students in the experimental group who got the "Web-Based Training and Web-Aided Training" were more successful than those in the control group who got traditional training on "Power Electronics" course. After the application, the attitudes of students towards web-based training were found to be positively higher in the experimental group than in the control group. The comparison of the evening program students who got the web-aided training and those who got the web-based education yielded a difference in favor of the web-aided group. Moreover, there was also a difference between the evening program students who got the web based training and the evening program students who are in the control group and got the traditional training, in favor of the "Web Aided Training" group. Within the control group, there was a difference between regular program students and evening program students in favor of the evening program students. Keywords: Distance Education, Web Based Education, Web Aided Education, Open Source Code Software, Moodle, Big Blue Button.