7-11 Yaş arası üstün ve normal gelişim gösteren çocukların aldıkları müfredat türüne göre denetim odağı özelliklerinin“goodenough-harris insan çiz testi” açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ceren Binici

Danışman: AZİZE NİLGÜN CANEL

Özet:

Bu araştırmada, 7-11 yaş arası üstün ve normal gelişim gösteren çocukların denetim odağı özelliklerinin “Goodenough-Harris İnsan Çiz Testi” açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. 7-11 yaş arası üstün ve normal gelişim gösteren öğrencilerin aldıkları müfredat eğitimine göre denetim odağı özellikleri anlamlı şekilde farklılaşmakta mıdır? 2. 7-11 yaş arası üstün ve normal gelişim gösteren öğrencilerin aldıkları müfredat eğitimine göre öğrencilerin “Goodenough-Harris İnsan Çiz” testinden aldıkları puanlar anlamlı şekilde farklılaşmakta mıdır? 3. Öğrencilerin “Goodenough-Harris İnsan Çiz” testi puanları, denetim odağı özelliğini anlamlı şekilde yordamakta mıdır? 4. Üstün zekâlılar okulunda eğitim gören ve normal müfredatı takip eden resmi ve özel okullarda okuyan öğrencilerin denetim odağı özellikleri ile “Goodenough-Harris İnsan Çiz Testi Puanları” arasında anlamlı şekilde ilişki var mıdır?” Araştırmanın evrenini, 2012 - 2013 eğitim öğretim yılında İstanbul ilindeki, Milli Eğitim Bakanlığı’ na bağlı üstün zekalılar müfredatında ve normal müfredatta eğitim veren resmi ve özel ilköğretim okullarına devam eden, kız ve erkek öğrenciler oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemini ise, okullardaki öğrenci sayısına bağlı olarak; üstün zekalılar müfredatında eğitim veren okulundan 83 öğrenci, normal müfredatta eğitim veren resmi okuldan 91 öğrenci, normal müfredatta eğitim veren özel okuldan ise 75 öğrenci basit tesadüfü örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Belirtilen bu özellikler bağlamında örneklem grubunda yer alan okullara devam eden 249 öğrenciye ilgili ölçekler uygulanmıştır Araştırmada veri toplama araçları olarak “Çocuklar İçin Denetim Odağı Ölçeği”, projektif bir test olarak “Goodenough-Harris İnsan Çiz” testi ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Üstün zekalılar müfredatında ve normal müfredatta eğitim gören öğrencilerin denetim odağını belirlemek için “Denetim Odağı Ölçeği” ve seçilen öğrencilerin gelişim özelliklerinin düzeyini belirlemek için de “Goodenough-Harris İnsan Çiz” testi uygulanmıştır. Araştırmada verilerin analizi “SPSS 15.0” programı kullanılarak yapılmıştır. Çözümleme ve yorumlamalarda ortalama (x), standart sapma (ss), bağımsız grup t-testi, frekans, yüzde dağılımları, Kruskal Wallis-H Analizi ve Mann Whitney-U Testi , Pearson çarpım moment korelasyon katsayısı gibi istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<.05 olarak kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; üstün zekalılar müfredatını ve normal müfredatı takip eden öğrenciler ile özel okulda eğitim alan üstün zekalılar ve normal müfredatı takip eden öğrencilerin denetim odağı özellikleri anlamlı düzeyde farklılaşmazken; resmi okulda eğitim alıp normal müfredatı takip eden öğrencilerin özel okulda eğitim alıp normal müfredatı takip eden öğrencilere göre dıştan denetim düzeyi daha yüksektir. Üstün zekalılar müfredatını ve normal müfredatı takip eden öğrencilerin “Goodenough-Harris İnsan Çiz” testi puanları anlamlı şekilde farklılaşmazken; özel okulda eğitim alıp üstün zekalılar müfredatını takip eden öğrencilerin özel okulda eğitim alıp normal müfredatı takip eden öğrencilere göre “Goodenough-Harris İnsan Çiz” testi puanları daha yüksek ve resmi okulda eğitim alıp normal müfredatı takip eden öğrencilerin özel okulda eğitim alıp normal müfredatı takip eden öğrencilere göre “Goodenough-Harris İnsan Çiz” testi puanları daha yüksektir. Örnekleme alınan tüm öğrencilerin “Goodenough-Harris İnsan Çiz” testi puanları denetim odağı ölçeğinden aldıkları puanları anlamlı şekilde yordarken; üstün zekalılar müfredatını takip eden ve normal müfredatı takip eden resmi okulda eğitim alan ve normal müfredatı takip eden özel okulda eğitim alan öğrencilerin “Goodenough-Harris İnsan Çiz” testi puanları denetim odağı ölçeğinden aldıkları puanları anlamlı şekilde yordamamaktadır. Demografik değişkenler açısından incelendiğinde, üstün zekalılar müfredatını takip eden öğrencilerin denetim odağı düzeyleri gelir düzeyi değişkenine göre; normal zekalılar müfredatını takip eden özel okulda eğitim alan öğrencilerin yaş değişkenine göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Örnekleme alınan tüm öğrencilerin denetim odağı ölçeğinden aldıkları puanlar ile “Goodenough-Harris İnsan Çiz” testi puanları arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Aynı şeklide normal müfredatı takip eden resmi okulda okuyan öğrencilerin denetim odağı ölçeğinden aldıkları puanlar ile “Goodenough-Harris İnsan Çiz” testi puanları arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Buna karşın üstün zekalılar müfredatını takip eden ve normal müfredatı takip eden özel okulda okuyan öğrencilerin denetim odağı ölçeğinden aldıkları puanlar ile “Goodenough-Harris İnsan Çiz” testi puanları arasındaki ilişki anlamlı bulunmamıştır. Bu sonuçlara dayalı olarak; üstün zekâlılar okulunda eğitim gören ve normal müfredatı takip eden resmi ve özel okullarda okuyan öğrencilerin aynı zaman da normal müfredatı takip eden resmi okulda okuyan öğrencilerinde Denetim Odağı Ölçeğinden aldıkları puanlarla “Goodenough-Harris İnsan Çiz Testi” puanları birbirini yordamakta ve aralarında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yani öğrencilerin “Goodenough-Harris İnsan Çiz Testi”nden aldıkları puanlar yükseldikçe, denetim odağı dıştan denetim düzeyi azalmaktadır. Buda öğrencilerin daha içten denetimli hareket ettiği anlamına gelmektedir. ABSTRACT In this study, it is aimed to appreciate th “focus of control” properties of the top and normal developing children between the age of 7-11 acoording to “Goodenough-Harris Human Draw Test”. The answers are seeked fort he following questions in this study which is arranged according to the screening model: 1. Do the properties of the focus of control become different meaningly according to the curriculum education which the top and normal developing students between 7-11 ages? 2. Do the points, which the top and normal growing students, between 7-11 ages, get from “Goodenough-Harris Human Draw Test” become different meaningly according to their curriculum education? 3. Do “Goodenough-Harris Human Draw Test” points of the students predict meaningly the property of the focus of control? 4. Is there any significant relation between the properties of the focus of control of the students whom are educated at superior intelligence school and following the normal curriculum at official and private schools? In this study system, female and male students are organized whom are going to official and private elementary schools educated according to superior intelligence and normal curriculum, connected to ministry of national education, at 2012-2013 education and training in İstanbul city. The study sample is, according to the number of the students in the schools; 83 students from the school by superior intelligence curriculum, 91 students from official school by normal curriculum education and 75 students from primary school by normal curriculum education are selected according to ordinary coincidence sampling method. According to these specified properties, scales are applied to 249 students whom are going to the schools in the sampling group. In this study the data collection materials are used such as “Focus of Control Scale For Children”, “Goodenough-Harris Human Draw Test” as a projective test and personal information from arranged by the researcher. “Focus of Control Scale” is applied to specify the focus of control of the students whom are educated according to superior intelligence and normal curriculum and “Goodenough-Harris Human Draw Test” is applied to specify the development properties of the selected students. In this study, the data analysis will be applied according to “SPSS 15.0” program. For solving and exposition the statistics technics will be used such as average (x), Standard perversion (ss), free group test, frequency, percentage distriburions, Kruskal Wallis-H, Mann Whithney- U and Pearson multiplying correlation coefficient. The relevance level is used as p <.05. According to the evidences of the research, while the focus of control properties may not differentiate significiantly of the students whom following the superior intelligence curriculum and normal curriculum with the students educated at private school following the superior intelligence and normal curriculum; the external control level of the students educated at private school following the normal curriculum is higher than the students educated at official school following the normal curriculum. While the point of “Goodenough-Harris Human Draw Test” may not differentiate significiantly of the students whom are following the superior intelligence and normal curriculums, the “Goodenough-Harris Human Draw Test” points of the students, educated at private school and following the normal curriculum, are higher than the students, educated at private school and folowing the superior intelligence curriculum and “Goodenough-Harris Human Draw Test” points of the students educated at private school and following the normal curriculum is higher than the students, educated at official school and following the normal curriculum. While the “Goodenough-Harris Human Draw Test” points of all sampling studenrs significiantly predict the points they get from “The Focus Of Control Scale” ; “The Goodenough-Harris Human Draw Test” points of students, educated at official school following the superior intelligence curriculum, normal curriculum and students educated at private school following the normal curriculum; may not significiantly predict the points which they get from “The Focus Of Control Scale”. When it is analyzed according to demographical versions, the level of the focus of control may significiantly differentiate according to the level of income variance fort he students, following the superior intelligence curriculum and according to the sex, age and the number of kids variance of the students educated at private school following the normal intelligence curriculum. It’s found a significiant relation in the negative way between the points which all the sampling students get from “The Focus Of Control Scale” and “Goodenough-Harris Human Draw Test” points. In the same way, it is found a significiantly relation in the negative way between the points which the students, educated at official school, following the normal curriculum, get from “The Focus Of Control Scale” and “Goodenough-Harris Human Draw Test” points. In spite of this, the relation between the points which the students, educated at private school following the superior intelligence curriculum and normal curriculum, get from “The Scale Of The Focus Of Control” and “Goodenough-Harris Human Draw Test”, may not be found significiantly.