Türkçe derslerinde dil bilgisi öğretimi üzerine öğretmen görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERVET ERTEKİNOĞLU

Danışman: MUSTAFA SİNAN KAÇALİN

Özet:

Bu araştırma ilköğretim okulu ikinci kademe Türkçe öğretmenlerinin dil bilgisi öğretimine bakış açılarını ve bu öğretimle ilgili uygulamalarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yapılan araştırmada bu uygulama kapsamındaki öğretmenlerin sorulara verdikleri cevapların, cinsiyete, yaşa, kıdeme, devlet okulu veya özel okulda görev yapmalarına ve de mezun oldukları fakülteye göre farklılaşıp farklılaşmadığına bakılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin kişi bilgilerine ait bulgulara da yer verilmiştir. Bu özellikleri belirlemek amacıyla Pendik, Kartal ve Tuzla ilçelerindeki resmî ve özel okulların oluşturduğu evrenden belli özellikleri göz önüne alınmadan belirlenen 45 okulda görev yapan 130 Türkçe öğretmeni örneklem örneğini oluşturmuştur. Uygulanan anket sonucu elde edilen verilerle: 1. Öğretmenlerin dil bilgisine ilişkin görüşlerinin cinsiyetlerine ve görev yaptıkları kuruma göre farklılaşıp farklılaşmadığı tespit amacıyla t- testi, 2. Öğretmenlerin dil bilgisine ilişkin görüşlerinin yaş ve meslekî kıdeme göre farklılaşıp farklılaşmadığı tespit amacıyla Pearson momentler çarpım korelâsyon katsayısı, 3. Öğretmenlerin dil bilgisine ilişkin görüşlerinin mezun oldukları fakültelere göre farklılaşıp farklılaşmadığı tespit amacıyla varyans analizi uygulanmıştır. Elde edilen istatistik sonuçları aşağıda sıralanmıştır. 1. Dil bilgisine ilişkin görüşler cinsiyete göre 1., 9., 13., ve 44. sorularda anlamlı farklılaşmalar göstermiş, öbür sorularda anlamlı farklılaşmalar tespit edilememiştir. 2. Dil bilgisine yönelik görüşler görev yapılan kuruma göre 1., 10., 16., 25., 31., 40., 44. ve 46. sorularda anlamlı farklılaşmalar göstermiş, öbür sorularda anlamlı farklılaşmalar tespit edilememiştir. 3. Dil bilgisine yönelik görüşler yaşa göre 8., 25., 35., ve 40. sorularda anlamlı farklılaşmalar göstermiş, öbür sorularda anlamlı farklılaşmalar tespit edilememiştir. 4. Dil bilgisine yönelik görüşler kıdeme göre 4., 14., 25., 34. ve 40. sorularda anlamlı farklılaşmalar göstermiş, öbür sorularda anlamlı farklılaşmalar tespit edilememiştir. 5. Dil bilgisine yönelik görüşler mezun olunan fakülteye göre 4. ve 12. sorularda anlamlı farklılaşmalar göstermiş, öbür sorularda anlamlı farklılaşmalar tespit edilememiştir. SUMMARY This research was made to determine primary schools' second level Turkish teachers' view to the instruction of grammar and their applications about this instruction. İn our research it was considered that whether the answers of this teachers in this application to the questions changed to age, seniority, working at the state or a private school and faculty that they graduatral from or not. Moreever their demografic characteristics are determined too. To determine these characteristics 130 Turkish teachers working at 45 schools formed by state or private schools in Pendik, Kartal and Tuzla formed an example group. According to this research: 1. With the aim of determining whether teachers' opinions about grammar changed to their sexuality and the soot where they had worked or not test-t, 2. With the aim of determining whether teachers' opinions about grammar changed to age and seniority or not Pearson momentler çarpım korelâsyon katsayısı, 3. With the aim of determining whether teachers' opinion about grammar changed to the faculty they graduated from Varyans analys is was applied. According to the statistics results: 1. Opinions about grammar according to sexuality changed in 1st, 9th, 13rd and 44th questions but in the other questions they didn't change. 2. Opinions about grammar according to soot where tjey had worked changed in 1st, 10th, 16th, 25th, 31st, 40th, 44th and 46th questions, but they didn't change in the other questions. 3. Opinions about grammar according to age changed in 8th, 25th, 35th and 40th questions, but they didn't changed in the other questions. 4. Opinions about grammar according to seniority changed in 4th, 14th, 25th, 34th and 40th questions, but they didn't change in the other questions. 5. Opinions about grammar according to faculty they graduated from changed in 4th and 12th questions, but they didn't change the other questions.