Askeri liselerdeki genel coğrafya dersinin askeri coğrafya ile ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞENOL AYDIN

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Askeri liselerdeki genel coğrafya dersinin askeri coğrafya ile ilişkilendirilmesi amacıyla yapılan bu çalışmada öncelikle bu konuda akademik bir araştırmanın gerekliliği düşüncesinden yola çıkılmıştır. Bu düşünce hazırlanan bir taslak anketin öğrenci ve personele uygulanmasının ardından daha da güçlü bir destek kazanmış, bu doğrultuda yapılan çalışmada aşağıdaki hususlara değinilmiştir. Askeri coğrafya ve topoğrafya derslerinin müfredatları değerlendirilerek genel coğrafya dersi ile örtüşen ve bu derste incelenebilecek olan konular ele alınmıştır. Burada konuların ayrıntılı incelenmesi elbette olanaksız ve amaç dışı olacağından öğrenci seviyesine uygun, genel coğrafya müfredatıyla ilişkili olan bölümlerden harita bilgisi, iklim, yeryuvarlağı ve yapısı, dış kuvvetler konularına değinilmiştir. Harita bilgisi ünitesi üzerinde biraz ayrıntılı durulmasının nedeni, Kara Harp Okulunda başlı başına bir ders olan topoğrafyanın, bir ünite içinde ele alınması ve askeri coğrafya açısından önemli olması zorunluluğudur. Ayrıca bu alanda, gelişen teknolojinin ürünü olan SAHADASU ve CBS gibi bilgisayar destekli uygulamalara da kısaca değinilmiştir. Bu programlar ve benzerleri önceleri çok daha zor şartlarda elde edilen değerlendirmeleri daha kısa sürede ve daha iyi düzeyde yapabildiklerinden önemlidirler. Askeri coğrafya da önemli yeri olan iklim ve dış kuvvetler konuları askeri harekata etkileri bakımından değerlendirilmiştir. Araştırmada, Kuleli Askeri Lisesi öğrencilerine ve subaylara üçü kişisel özellikleri içeren toplam 19 maddelik anket uygulanmış ve bu sorulara alınan cevapların frekans dağılımları ile yüzdelik oranları incelenmiştir. Subaylar ve öğrencilerin görüşleri arasındaki farklılıkların belirlenmesi için t-testi uygulanmış ve elde edilen veriler tablolar haline getirilerek değerlendirilmiştir. Her anket maddesi için, önce frekans ve yüzdelik değerleri içeren tablo, ardından da t-testi değerlerini içeren tablo ele alınarak sonuçlar yorumlanmıştır. ABSTRACT This study, aiming the synchronization of the Geography Curriculum with the Military Geography, has emerged from the thought that a thorough academic study was curical in the field. The idea was highly supported by the output of the questionaire applied both to the students and the staff and the study has covered the following points. Through the examination and evaluation of the curricula of military geography and topograpy, the subject areas which do exist in the geography course and which are likely to exist were examined. In this point, since a full evaluation of all the subject areas in detail would be impossible and off the target, only the subject areas which are related to the geography in general; map knowledge, climate, external vectors and the earth surface were mentioned. The reason for having covered the Map Unit in detail is due to its importance in military geography and to the fact that topography, which is a very important distinct course in military academies, is limited to only a unit. In addition, SAHADASU and CBS, computer assisted applications in the area, were also mentioned. Those programs are very handy in the evaluation of the data obtained under very difficult circumstances. The subject Climate and the external vector's effects bassed on the military operations. In the study, a questionaire made up of 19 items, three of which are about personality traits, was applied to the sample and their frequencies and percentiles were examined. The differences between the answers of the officers and those of the cadets were examined through the T-test and the output were evaluated by means of the tables formed. For each item in the questionaire, the first evaluation is made through the table including the frequency and the percentile data and the second evaluation is made through the table including the T-test d