Türkiye’deki çocuk televizyon kanallarındaki reklamların tüketime etkileri: Kastamonu ili örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hatice Çakır

Danışman: CENGİZ ANIK

Özet:

Reklam ve tüketim insan hayatında derin izler bırakan iki olgudur. Geçmişten günümüze kadar önemli olan tüketim, bireylerin günlük yaşam pratiklerini de şekillendirmektedir. Bu süreçte reklam ise bireylere nasıl tüketeceğini öğreten bir rehber olmaktadır. Bundan dolayı reklam ve tüketim birbirini tamamlamaktadır. Televizyon ve reklam çocukların sosyal ve bilişsel gelişimini etkilemekte ve onların kimliğini oluşturmaktadır. Reklamların yarattığı tüketim kalıpları, bireylerin kimliğini şekillendirmektedir. Erken yaşta televizyonlar aracılığı ile yaşamı şekillenmiş ve idealize edilmiş çocuklar, ekonomik sisteme kolayca uyum sağlanmış, sistemin gelişmesine aracılık etmiştir. Genel olarak bakıldığında tez çalışmasında ilk olarak çalışmanın terorik kısmında dört temel unsur irdelenmiştir. Sosyolojik ve ekonomik bağlamda tüketim,televizyon, reklamlar ve çocuk televizyonculuğu ele alınmışıtr. Toplumda önemli bir yere sahip olan çocuk kavramı ise fizyolojik, psikolojik ve ekonomik açıdanirdelenmiştir. Bu tez çalışması, tüketim ve reklam kavramlarının insan hayatına kattığı yeni anlamların ve süreçlerin, öncelikle çocukların sonrasında ebeveynlerin sosyolojik, ekonomik ve psikolojik davranışlarını üzerindeki etkiyi analiz etmeyi amaçlamaktadır. Yürütülen bu çalışma, reklamların çocuk ve ebeveynlerin tüketim davranışlarıüzerindeki etkisini ve bu etkilerin belirlenen değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği analiz edilmeye çalışılmıştır. -------------------- Advertisement and consumption are two important phenomena in human life. Consumption which has always been important for the individual, also shapes individuals ‘daily lifestyles. In this process, advertisement becomes a guide that teaches how to consume for individuals. Television and advertising affect children's social and cognitive development and form their identity. Images created by ads in consumption process, has an important effect especially on children’s’ lives to shape. Also, these images helps the individual’s identity to shape. Consumption patterns created by ads shape individuals ’identity. Children, whose lives are shaped and idealized by ads from early ages, adjust to economic system easily and become intermediary for the system to develop. When looked at thesis study generally, four main components are worked in theory part. In sociological and economic context; consumption, television, advertisements and child media are worked. Child concept that has an important place in society is worked physiologic, psychologic and economically. This thesis study aims to analyse the effect of new meanings and processes that are added to human lives by consumption and ad concepts’ firstly on children, then on parents’ sociological and physiological behaviours. This study tried to analyse the effect of ads on children and parents ‘consumption behaviors and whether these effects vary according to defined variables.