İmam hatip liselerinde Arapça konuşma öğretimi (tespit ve değerlendirme)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hacer Kocabey

Danışman: YILMAZ ÖZDEMİR

Özet:

İmam hatip liselerinde verilen Arapça eğitimi Din Öğretimi Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan öğretim programlarına göre yapılmaktadır. Değişen şartlara göre zaman zaman güncellenen bu programlarda dersin öğretiminde esas alınan yaklaşım ve yöntemler de değişmektedir. Özellikle 2000’li yıllardan itibaren Arapçanın dünya dilleri içinde gitgide önem kazanmasıyla öğretim programlarında Arapçanın iletişimi sağlayan yönüne yani Arapça konuşma öğretimine ağırlık verilmeye başlanmıştır. Öğrencilerin imam hatip lisesinde aldıkları Arapça eğitimi boyunca konuşma becerisini kazanmaları için, öğretim yöntemleri, ders materyalleri ve müfredat revize edilmiştir. Bu araştırmada imam hatip liselerinde verilen Arapça konuşma öğretimi tarama modeli ve anket tekniğiyle değerlendirilmiştir. Birinci bölümde geçmişten bugüne Türkiye’de Arapça öğretiminin serüveni ve modern Arapça öğretimi sürecinin unsurları ele alınmıştır. İkinci bölümde Türkiye’de ve dünyada yaygın kullanılan dil öğretim yöntemleri; tarihçeleri, ilkeleri ve uygulama metotları yönünden tanıtılmıştır. Üçüncü bölümde araştırmanın esas konusuna girilmiştir. Arapça dersi öğretim programının temel yaklaşımları ele alınmış, öğretim programı, tarama modeli ile müfredat ve konuşma kazanımları yönünden değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeye bağlı olarak öğretim programı konuşma kazanımları ile ilgili öneriler sunulmuştur. Dördüncü bölümde imam hatip liselerinde verilen Arapça konuşma eğitimiyle ilgili olarak öğretmen ve öğrencilerle yapılan anketin sonuçlarına yer verilmiş, veriler analiz edilmiştir. Sonuç bölümünde çalışmadan elde edilen sonuçlar değerlendirilerek birtakım önerilerde bulunulmuştur. -------------------- Arabic language teaching at religious high school is based on programmed instructions which are prepared by general directorate of religious education. Both these programmes and approaches/methods are revised in terms of time and conditions. Especially starting from 2000’s, Arabic language became even more important globally that's why speaking Arabic language for communication gained more importance in programmed instructions. Approaches, methods, materials, and syllabuses are revised to upskill speaking Arabic during the education of religious high school. In the research, how to teach speaking Arabic is evaluated in terms of survey model and questionnaire technique. In the first part, the whole process of teaching Arabic language in Turkey and modern teaching Arabic methods are discussed. In the second part, well-known teaching foreign language methods in Turkey and all over the world are introduced in terms of historical background, principals and application techniques. In the third part, the point of research is discussed. Basic approaches of Arabic teaching programmes are considered in programmed instructions, general survey model, syllabus and speaking outcomes. According to this part, suggestions are made to develop speaking skills. In the fourth part, there are results of teachers and students’ questionnarie about speaking Arabic education and datas are analysed. In the conclusion, the results of research are considered and several suggestions are made.