İlköğretim okullarında Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi derslerinde eğitici dramanın kullanımı


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mustafa İsmail Bağdatlı

Danışman: MUSTAFA USTA

Özet:

İLKÖĞRETİM OKULLARINDA DİN KÜLTÜRÜ VE AHLÂK BİLGİSİ DERSLERİNDE EĞİTİCİ DRAMANIN KULLANIMI Çalışmanın amacı; kurallara uygun (metod ve tekniğe uygun) eğitici drama olgusunu Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi eğitimine uyarlamak ve bu metod ve teknik sayesinde dinî davranış kazandırma dinî davranış değiştirme ve dinî davranış geliştirmek mümkün müdür? ve Din eğitimi alanında, dindarın daha sonra gelmeyi arzu ettiği dünya ve ahiret mutluluğuna (doğru dine), kişiyi yaşayarak götürebilmekte midir? Sorularına cevap aramaktır. Bu amaca ulaşmak için eğitici drama yöntemi teorik olarak din eğitimine uyarlanmış ve uygulama çalışması ile verimi gözlenmiştir. Çalışmanın ilk bölümünde “Drama ve Eğitici Drama” başlığı altında, drama ile alakalı kavramlar açıklanarak eğitici dramanın ne olduğu ortaya koyulmuştur. İkinci bölüm, “Din Eğitimi ve Eğitici Drama” başlığını taşımaktadır. Burada, eğitici drama ile mukayese imkânı vermesi açısından klasik din eğitim öğretim yöntemlerine ilişkin bilgi verilmiş, Osmanlı eğitim geleneği içerisinde bulunan ve dramatik özellik taşıyan unsurlar tespit edilmiştir. Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersleri’nde eğitici dramanın nasıl uygulanacağı ve hangi tekniklerin, hangi konulara ilişkin kullanılabileceği hususu işlenmiştir. Üçüncü bölümde, “Uygulamalar: Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersleri Örneği” başlığı altında okullarda yapılan uygulama çalışmaları ve değerlendirmelerine yer verilmiştir. ABSTRACT THE PRACTICE OF EDUCATIONAL DRAMA IN RELIGIOUS EDUCATION IN PRIMARY SCHOOLS The aim of this study is to answer the following questions; Is it possible to adapt educational drama to religious education? By means of this model and technic, is it possible to gain religious behaviour, to change religious behaviour and to improve religious behaviour? In religious education is it possible for a religious person to reach the aim of world and after world happiness by means of living education? In order to reach this aim, educational drama is theorically adopted to Islamic religious education, and its efficiency is observed by practice held in primary schools. The title of the first section of the study is; “Drama and Educational Drama” under this title it is expressed what drama is and explained the terms about drama. At the second section, “Religious Education and Educational Drama” is the title. Under this title in order to give opportunity to compare with educational drama, information is given about classic education and teaching models. And a link between Otoman educational tradition and drama is established. And it is studied that how educational drama will be practiced in classroom and which kinds of technics can be used to have an effective learning by using this method. “Practices: Religious Culture and Moral Knowledge Lesson Example” is the third section. Educational drama is experienced in primary schools at this section.