MAHREMİYET BAĞLAMINDA SOSYAL MEDYADA BENLİĞİN SUNUMU: İNSTAGRAM ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CANAN YAVUZ

Danışman: ŞEYDA AKYOL

Özet:

İnternet teknolojilerinde yaşanan gelişmelerle birlikte oluşan yeni sosyal medya platformları bugün en vazgeçilmez ve yaygın iletişim araçları haline gelmiştir. En genç sosyal medya platformlarından olan ve bireylerin birbirleriyle iletişime geçmelerini ve bağlantıda kalmalarını kolaylaştıran Instagram ise bugün çok geniş kitlelerin kullandığı başarılı bir sosyal medya platformudur. Instagram bu olumlu özellikleri ile birlikte birçok sorunu da bünyesinde barındırmaktadır. Bu noktada ortaya çıkan en büyük problemlerden biri bireylerin sosyal medya uygulaması olan Instagram üzerinden benliklerini sunma yarışına girmeleri ve mahremiyet algılarında dönüşüm yaşamalarıdır. Bu çalışma mahremiyet kavramı bağlamında sosyal medya ortamlarında benliğin sunumunu popüler bir sosyal medya uygulaması olan Instagram örneğinde incelemeyi amaçlamaktadır. Bu maksatla 18-35 yaş aralığındaki kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 400 Instagram kullanıcısına anket uygulanmıştır. Araştırmada, kullanıcıların sosyal medyada benlik sunum algıları ve mahremiyet eğilimleri; cinsiyet, yaş ve eğitim durumlarına göre incelenmiş, anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Instagram kullanıcılarının sosyal medyada benlik sunumları ile mahremiyetin ifşasına yönelik görüşleri arasında pozitif yönde (doğrusal) bir ilişki bulunduğu ortaya çıkmıştır. Yine, instagram kullanıcılarının sosyal medyada benlik sunumları ile mahremiyetin ihlaline yönelik görüşleri arasında pozitif yönde (doğrusal) bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. -------------------- PRESENTATION OF SELF IN SOCIAL MEDIA IN THE CONTEXT OF PRIVACY: INSTAGRAM EXAMPLE The new social media platforms that have emerged with the development of Internet technologies have become the most indispensable and widespread means of communication today. Instagram, which is one of the youngest social media platforms and allows individuals to easily communicate with each other and stay connected, is a powerful social media platform that is used by a very large mass today. Instagram has a lot of problems with these positive features. One of the biggest problems at this stage is that individuals enter the race to present themselves through Instagram, a social media application, and that their perception of privacy is changing. This study aims to examine the presentation of the self in social media environments in the context of the concept of privacy in a popular social media application, Instagram. For this purpose, a questionnaire consisting of was applied to 400 Instagram users who were chosen with the easy sampling method in the 18-35 age range. In this study, the perceptions of self-presentation and privacy tendencies of users in social media were examined and significant differences were found in gender, age and educational status. It has been revealed that Instagram users have a positive (linear) relationship between self-presentations in social media and their views on the disclosure of privacy. Again, it was determined that instagram users have a positive (linear) relationship between self-presentations on social media and their views on the violation of privacy.