University industry collaborations between aviation industry and aviation management programs of higher education institutions in Turkey from an institutional perspective


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Özge Peksatıcı

Danışman: HANDE SİNEM ERGUN

Özet:

Teknolojinin hızla gelişmesi ve ürün yaşam dögüsünün kısalması sonucunda, örgütlerin sınırlarının ötesinde etkin bilgi ve teknoloji transferi yapması son derece önemli hale gelmiştir. Bu nedenle, bilgi ve teknoloji transferinde önemli bir rol oynayan üniversite sanayi işbirlikleri son yıllarda tüm dünyada hızla artmıştır. Havacılık sektörü hızlı büyüyen bir sektördür. Havacılık sektöründe vasıflı personele duyulan ihtiyaç artışıyla birlikte, son yıllarda Türkiye’de ve dünyada yükseköğretim kurumları tarafından sunulan havacılık yönetimi programlarının sayısı önemli ölçüde artmıştır. Üniversitelerin bilgi temelli ekonomideki rolü göz önüne alınarak, havacılık eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının havacılık sektörü ile yakın işbirliğine sahip olmaları beklenmektedir. Ancak, Türkiye’deki havacılık sektörü ile havacılık yönetimi programları sunan yükseköğretim kurumları arasındaki işbirliğinin düzeyi bilinmemektedir. Bu çalışmanın amacı (i) Türkiye'de havacılık yönetimi programı sunan yükseköğretim kurumları ve havacılık sektörü arasında işbirlikleri ve bilgi transferinin durumunu tespit etmek, (ii) iki taraf arasındaki etkin işbirliği ve bilgi transferine yönelik engelleri belirlemek ve (iii) kurumsal çevre ve kurumsal mantıkların, üniversite ve sanayi tarafındaki aktörlerin işbirliklerine yaklaşımı üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır. Kurumsal teorinin ana teorik mercek olarak kullanıldığı bu çalışmada, yarı yapılandırılmış mülakat tekniği ile veri toplanmıştır. Sonuçlar, havacılık sektörü ve yüksekeğitim kurumlarının havacılık eğitimi veren bölümlerinin farklı kurumsal baskılarla karşı karşıya kaldıklarını ve farklı kurumsal mantıklara sahip olduklarını ve bu farklılıkların iki taraf arasında etkin işbirliğine engel teşkil ettiğini ortaya koymaktadır. -------------------- As the product life cycle is getting shorter and the technology is changing faster, making effective knowledge and technology transfer beyond the boundaries of the organization becomes very important. In this regard, university industry collaborations (UICs) are rapidly becoming a common practice all over the world over. Aviation industry is a fast growing industry. Given the growing demand for skilled personnel at all levels in the aviation industry, the number of undergraduate aviation programmes offered by universities and enrolled students have substantially increased. This situation has been same for Turkey. Considering the role of the universities in the knowledge based economy, it is expected aviation programs of higher education institutions to have close collaboration with the aviation industry. However, the level of collaboration between the two sides in Turkey is unknown. The aim of this study is to (i) analyze the current situation of UICs and knowledge transfer between aviation between aviation industry and higher education institutions offering aviation programs in Turkey, (ii) identify the barriers against effective collaborations and knowledge transfer, and (iii) reveal the impact of institutional environment and institutional logics on the actors’ approach towards UICs. Using institutional theory as the main theoretical lens, semi-structured interview was chosen as the most appropriate method for the data collection. The results revealed that aviation industry and aviation management departments of universities face different institutional pressures and have different institutional logics. These differences inhibit effective collaboration between the two sides.