Güzel sanatlar liseleri müzik bölümlerinde çalgı eğitimi viyola dersinde motivasyonun önemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OZAN NABİ AKIN

Danışman: Mustafa Uslu

Özet:

Çalgı eğitiminde bir çalgının öğrenilmesi yetenek, hazır bulunuşluk, bilişsel yeterlilikler, beceri ve fiziksel yatkınlıklar gibi nitelikler gerektiren bir süreçtir. Bununla birlikte çalgıya yönelik duyuşsal özelliklerin yeterli düzeyde olması çoğu zaman çalgı performansının çok önemli bir belirleyicisi olabilir. Müzik eğitimcisi adayı çalgısında kazanacağı bilgi ve becerileriyle müzisyenliği öğrenecek ve çevresiyle daha iyi iletişim kurarak kendine olan öz güvenini geliştirecektir. Çalgı eğitiminde, öğretmenlerin öğrencilere aktaracağı teknik ve müziksel bilgiler kadar önemli boyutlardan birisi de öğrencinin motivasyonudur. Bu amaçla güzel sanatlar siseleri viyola dersinde motivasyonun önemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri çeşitli alt değişkenlerle incelenmiş ve araştırmaya uygun bir model olarak saptanan tarama modeli kullanılmıştır. Ülkemizdeki dokuz ilde güzel sanatlar lisesinde öğrenim gören toplam 76, 1. 2. 3. ve 4. sınıf viyola öğrencileri ve bu derse giren toplam 9 viyola öğretmeni ile yapılan bu araştırmada 2 temel veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen ve öğrencilerin, güzel aanatlar liseleri müzik bölümü viyola öğrencilerinin viyola dersine yönelik motivasyonlarını araştırmak amacıyla ikişer bölümden oluşan iki farklı anket formları uygulanmıştır. Anketlerin ilk bölümünde öğretmen ve öğrencilerin kişisel bilgileri vardır. Anketlerin ikinci bölümünde ise Özder (2010) tarafından geliştirilen ve öğretmen ile öğrencilerin viyolonsel eğitiminde motivasyonun yerine ilişkin görüşlerini araştırmak üzere öğretmen ve öğrenci anket formaları uygulanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde dağılım, standart sapma değerleri ve Mann-Whitney U testi değerleri alınmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, öğretmen ve öğrencilere uygulanan motivasyonun önemine yönelik ortak anket sonuçlarına göre bazı maddelerde öğretmenlerin öğrencilerden daha olumlu/yüksek algıladıkları, bazıların da ise öğrencilerin daha olumlu/yüksek algıladıkları görülmüştür. Genel anlamda öğretmen ve öğrencilerin viyola eğitiminde motivasyonun önemine yönelik görüşleri olumlu/yüksek algıladıkları görülmüştür. -------------------- Learning to play an instrument during instrument education is a process that requires qualifications such as ability, readiness, cognitive competences, skills and physical predispositions. However, sufficient level of affective characteristics for the instrument may mostly be a very important determinant for instrument performance. The candidate of music educator will learn musicianship with the knowledge and skills he will gain in his instrument and develop his self-confidence by better communicating with his surroundings. During instrument education, one of the dimensions that is important as the technical and musical knowledge to be transferred to students by educators is the motivation of the students. For this purpose, teachers and students' opinions about the importance of motivation in the viola class of Fine Arts High School were examined considering various sub-variables, and the screening model, determined as a suitable model for the study, was used. 2 basic data collection tools were used in this study conducted by including totally 76 viola students of classes 1, 2, 3 and 4 studying at Fine Arts High Schools in nine cities in our country and 9 viola teachers lecturing viola courses. Two different questionnaire forms each consists of two sections were administered in order to determine motivations of the teachers and students of the Music Departments of Fine Arts High Schools, who attended the study for viola course, for the viola course. In the first section of the questionnaires, personal information of teachers and students is included. In the second section of the questionnaires, questions developed by Özder (2010) were included in order to obtain views of teachers and students on the importance of motivation in cello education. Frequency, percent distribution, standard deviation parameters as well as Mann-Whitney U-test parameters were used to analyze the data. Depending on the findings, motivations of the students to the viola course were found high/positive in general according to various variables.