Türkiye ve ABD’de ortaöğretim coğrafya eğitim ve öğretiminin müfredatlar, metotlar ve kullanılan araç-gereçler açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ali Demirci

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

21. yüzyılın başında coğrafya bilimi, sahip olduğu üstün teknoloji, araç-gereç ve metotlarla hayatın hemen tüm alanları ile ilgili insanoğluna çok büyük kolaylıklar sunmaktadır. Yeryüzü kaynaklarının sürdürülebilir bir şekilde kullanımından karşılaşılan her türlü problemin çözümünde gerekli olan bilgi, günümüzde coğrafya bilimi sayesinde geliştirilmektedir. Ancak coğrafya bilimi ne yazık ki ülkemizde gelişmiş ülkelerdeki gibi algılanmamakta ve ondan gerektiği ölçüde istifade edilmemektedir. Bu durumun ortaya çıkmasında, ülkedeki coğrafya biliminin güncel meseleler karşısındaki yetersizliğinin rolü olduğu gibi coğrafya eğitiminden kaynaklanan problemlerin de etkisi büyük olmuştur. Nitekim ilk ve ortaöğretimde takip edilen coğrafya eğitim sistemi, öğrencilere coğrafyanın çağdaş yüzünü gösteremediği gibi öğrencilerin günümüz ve gelecekteki yerel, bölgesel ve küresel ihtiyaçlarını karşılamaktan da uzaktır. Coğrafya eğitim sisteminin ülke olarak tüm ihtiyaçlarımıza cevap verecek tarzda geliştirilmesi için, öğretim programlarından ders kitaplarına, araç-gereçlerden ders anlatım metotlarına kadar tüm sistemin baştan sona gözden geçirilmesi ve yenilenmesi gerekmektedir. Böyle geniş kapsamlı bir çalışma öncesinde ise özellikle ABD gibi gelişmiş ülkelerin coğrafya eğitim sistemlerinin tüm yönleri ile araştırılması ve bizdeki sistemle karşılaştırılması çok önemli ve faydalı olacaktır. Eğitim sisteminin işleyişi ile ilgili yetki ve sorumluluğun çoğunlukla eyaletlere devredildiği ABD'de coğrafya eğitimi ile ilgili her eyalette farklı uygulamalar görülebilmektedir. Genel fiziki coğrafya konularının fen bilimleri olarak öğretildiği ülkede coğrafya öğretimi, fiziki ortam, ders kitapları, araç-gereçler ve metotlar açısından ülkemize göre çok daha elverişli imkanlar içerisinde verilmektedir. Çoğu genel eğitim sisteminden beslenen farklı uygulamalar nedeniyle coğrafya öğretimi ülkede, bizdekinin tersine adeta bir laboratuar dersi olarak algılanmakta ve öğrenciler tarafından ilgi ile takip edilmektedir. Bu çalışmada öncelikle Türkiye ve ABD'deki coğrafya eğitim sistemi gözlem, mülakat ve istatistiksel gibi çeşitli araştırma metotları kullanılarak tüm yönleri ile araştırılmış ve sonrasında ise iki sistem detaylı bir şekilde karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonuçları, çalışma sonunda ülkemizdeki coğrafya öğretiminin top yekun geliştirilmesi için nelerin yapılması gerektiğini gösteren öneriler bölümünün hazırlanmasında kullanılmıştır. GENERAL KNOWLEDGE Name and Surname : Ali Demirci Field : Social Science in Secondary Education Programme : Geography Teacher Supervisor : Prof. Dr. Ramazan Özey Degree Awarded and Date : phD - (2004) Keywords : Geography Education System, Turkey, USA ABSTRACT EVELUATION OF GEOGRAPHY EDUCATION IN SECONDARY SCHOOLS OF TURKEY AND THE USA IN TERMS OF CURRICULUM, METHOD AND EQUIPMENTS With its contemporary technology, equipments and methods, geography science offers much comfort to human being about almost every aspect of life at the beginning of the 21st century. The kind of information that is necessary for sustainable usage of earth's resources and solutions of every kind of problem is developed by geography science. However, geography science in Turkey is unfortunately not properly perceived and used as much as it is in developed countries. This situation is not only a result of insufficiency of geography science in the country against current issues but also due to the problems in geography education. As a matter of fact that geography education system that is followed in primary and secondary schools is not sufficient enough to show the students the contemporary aspect of geography. It is also far away from meeting local, regional and global needs of the students at present and in the future. In order to improve the geography education system for meeting all of our country's needs, whole system should be looked over and renewed from curriculums to textbooks and from equipments to methods. Before doing such big changes, researching the geography education system of developed countries like the USA and comparing it with our system will be very useful and important. Because authority and responsibility regarding education system were mostly turned over states in the USA, different practices are seen in different states in geography education. In this country where general physical geography subjects are thought as science courses geography education is offered in better conditions than our country in terms of physical environment, textbooks, equipments, and methods. Due to different applications that are fed from general education system, teaching geography in this country is somehow perceived as a laboratory course and followed with much interest by the students. In this study geography education system in Turkey and the USA was first investigated with its all aspects by using some research methods like observation, interview, statistical and then the both systems were compared in detail. The results of comparison were used to make some suggestions at the end of this study in order to improve geography education in Turkey with its all aspects.