8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin değerler bakımından incelenmesi : (1981 ve 2006 Türkçe Öğretim Programlarına Göre Hazırlanan Ders Kitapları)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Muammer Koç

Danışman: LATİF BEYRELİ

Özet:

Bu araştırmada, 1981 Türkçe Eğitimi Programı’na göre hazırlanan 2006-2007 eğitim-öğretim yılında okutulan MEB 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinler ile 2006 Türkçe Öğretim Programı’na göre hazırlanan 2011-2012 eğitim-öğretim yılında okutulan MEB 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinleri değerler bakımından inceleyip karşılaştırmak amaçlanmıştır. Bu çalışmada, aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. 1981 Türkçe Öğretim Programı’na göre hazırlanan 8.sınıf Türkçe ders kitapları, değerler bakımından ne gibi özelliklere sahiptir? 2. 2006 Türkçe Öğretim Programı’na göre hazırlanan 8.sınıf Türkçe ders kitapları, değerler bakımından ne gibi özelliklere sahiptir? 3. 1981 ve 2006 Türkçe Öğretim Programlarına göre hazırlanan 8. Sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde, değerler bakımından ne gibi farklılıklar vardır? 4. Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin değer aktarımı açısından önemi nedir? Araştırmanın örneklemi 2006-2007 ve 2011-2012 eğitim-öğretim yıllarında sekizinci sınıflarda okutulan MEB yayınevine ait Türkçe ders kitaplarıdır. Mevcut Türkçe Öğretim Programı’nda Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde bulunması gereken değerlere yer verilmediğinden söz konusu ders kitaplarındaki metinler, nitel araştırma yöntemlerinden belge tarama ve doküman incelemesi yöntemleriyle değerler bakımından taranmış, metinlerden hareketle değer listesi oluşturulmuştur. 2006-2007 ve 2011-2012 eğitim-öğretim yıllarında sekizinci sınıflarda okutulan MEB yayınevine ait Türkçe ders kitaplarındaki metinler, içerdikleri değerler bakımından betimsel analiz yaklaşımına göre analiz edilip elde edilen bulgular tablo ve grafiğe aktarılmıştır. Bu çalışmanın bundan sonra yayımlanacak olan Türkçe öğretim programları, ders kitapları ile hazırlanacak makale, tezlere yol göstereceği düşünülmektedir ABSTRACT It is aimed to search and compare the reading texts in the Ministry Of Education (MEB)Turkish Course Books that are prepared according to The Turkish Teaching Programme in 1981 and taught to 8th grade students in 2006-2007 Education Year, and the reading texts in the Ministry Of Education (MEB)Turkish Course Books that are prepared according to The Turkish Teaching Programme in 2006 and taught to 8th grade students in 2012-2013 Education Year in terms of values in this research. The answers of the following questions below are sought in this work. 1. What kind of characteristic features do the 8th grade Turkish Course Books which are prepared according to the Turkish Teaching programme in 1981 embody in terms of values? 2. What kind of characteristic features do the 8th grade Turkish Course Books which are prepared according to the Turkish Teaching programme in 2006 embody in terms of values? 3. What kind of differences are there between the texts in the 8th grade Turkish Books which are prepared according to the Turkish Teaching programme in 1981 and 2006? 4. What is the importance of the reading texts in the Turkish Books in terms of conveying the values? The samples of the research are the Ministry of Education(MEB) 8th grade Turkish books which are taught in 2006-2007 and 2011-20012 education years. As the compulsory values aren’t included in the reading texts of the Turkish Books in the existing Turkish Teaching Programme, the texts in these course books are scanned by using the documant scannig and document researching methods among the qualitative research techniques and the values list is made from these reading texts. The reading texts in the 8th grade Turkish Books of the Ministry of Education Publication(MEB) which are taught in 2006-2007 and 2011-20012 education years are analysed according to the descriptive analysis in terms of the values which they embody and the findings are tranferred into the chart and the diagram. Key Words: Values, Turkish Books , Texts.