Üstün yetenekli öğrencilerde yaratıcı yazma çalışmalarının düzeyleri ilköğretim 6, 7, 8. sınıf örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGE ÖZDEMİR

Danışman: LATİF BEYRELİ

Özet:

Bu araştırmada zekâ düzeylerine göre oluşturulmuş iki farklı grup yaratıcı yazma becerileri düzeyleri açısından karşılaştırılmıştır. Araştırmaya 2009- 2010 eğitim öğretim yılında tam günlük heterojen eğitim gruplarının uygulandığı T.C. Beyazıt İlköğretim Okulundan 6, 7, 8. sınıf düzeyindeki 49 üstün, 33 normal öğrenci; normal ikili eğitimin uygulandığı T.C. Bayrampaşa Ahmet Haşim İlköğretim Okulundan 6, 7, 8. sınıf düzeyindeki 41 normal öğrenci ve tamamlayıcı eğitim hizmeti veren İstanbul Bilim Sanat merkezine devam eden 24 üstün olmak üzere toplam 147 öğrenci katılmıştır. Normal öğrenciler rastgele seçilmiştir. Araştırmada öğrencilerden Bäumer’e ait “Siyah Çadır” adlı resim uyaran olarak kullanılarak bir hikâye yazmaları istenmiştir. Öğrencilerin yazdıkları metinlerin değerlendirilmesinde çözümleyici puanlama yönergesine göre dış yapı, dil ve anlatım, düzenleme özellikleri bakımından değerlendirilmiştir. Metinlerde dış yapı özelliği olarak, biçim ve yazım noktalama kuralları; dil ve anlatım olarak sözcük, cümle, paragraf ve anlatım; düzenleme olarak başlık, serim, düğüm çözüm özelliklerinin düzeyleri tespit edilmiştir. Normal öğrenciler üstün yetenekli öğrencilere göre üstün yetenekli öğrencilere göre biçim ve paragraf konusunda daha başarılı iken, üstün yetenekli öğrencilerin yazım kuralları, sözcük, cümle, anlatım, başlık, serim, düğüm ve çözüm bölümlerinde daha başarılı oldukları tespit edilmiştir. Normal öğrencilerde başarının orta ve iyi seviyede yoğunlaştığı görülürken, üstün yetenekli öğrencilerde dağılımın uçlara doğru kaydığı görülmüştür. Üstün yetenekli öğrencilerde bireysel performansların öne çıktığı belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına öneriler getirilmiştir. Anahtar Sözcükler: Türkçe öğretimi, üstün zekâlı çocuklar, yaratıcı yazma teknikleri, hikâye edici metin ABSTRACT In that research, two groups made up according to intelligence level are compared about their creative writing skills. In that research 49 gifted and 33 normal students in 6th 7th 8th grades educated full time in heterogeneous classes in Beyazıt Primary school. And 41 normal students in 6th 7th 8th grade in Bayrampaşa Ahmet Haşim Priimary school and also 24 gifted students attending Istanbul Science and Art Center providing supplemental educational services, totally 147 students take part in. Normal students were choosen randomly. In the research, students were asked for to write down a narrative text depending on Baumer's work called “ Siyah Çadır “ . Students texts were evaluated in terms of external structure, language and voice organizotion according to analytic rubric.In texts as external structure forms and conventions ( spelling and puctuation ) , as a languagae and voice , word , sentences , paragraphs , voice and as organization ; title starting developing and ending levels were found out. While normal students were more successful than gifted according to form and paragraph, gifted were more successful than normal students in terms of conventions, words ,sentences , title , starting , developing and ending. While success is intensively seen on middle and high level students, distributions of gifted were shifted towards the end of. Performance levels change individulally among gifted students. According to result of this research get suggestions. Key words: Turkish education, gifted chidren, creative writing tecniques, narrative