Başka bir sinema deneyimi: "başka sinema"


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Bilge İpek

Danışman: CENGİZ ANIK

Özet:

Sinema seyirciliği sinemanın ilk gösterimlerinin yapıldığı günden beri çeşitli dönüşümler geçirmiştir. Bu dönüşümlerin arkasında yatan dinamikler çeşitlenmekle birlikte temel argümanını modernleşme üzerinden kurmaktadır. Modernleşmenin toplumlar üzerinde yarattığı çeşitli etkiler sinema salonlarının ve buna bağlı olarak sinema seyircisinin de dönüşümünde önemli bir rol oynadığı görülmektedir. Sanat sinemasının gösterim mekanlarının ve anlatı özelliklerinin farklılığı, sanat sineması seyircisinin de literatürde farklı noktalardan değerlendirilmesine neden olmuştur. Bu çalışma, sinema seyir pratiklerinin dönüşümünü genel bir çerçevede tartışılarak öznel bir alan olarak ele aldığımız sanat sineması seyircisi olarak kodlanan Başka Sinema seyircisinin deneyimlerine odaklanmıştır. Pierre Bourdieu sosyolojisinin habitus, alan, kültürel sermaye kavramları çalışmanın kuramsal çerçevesini oluşturmakta ve bu çerçeve Başka Sinema seyircilerinin deneyimlerinin analizinde ufuk açıcı bir tartışma alanı sağlamaktadır. Mülakat ve katılımlı gözlem yöntemi ile elde edilen veriler tematik analiz yöntemi ile oluşturulmuş dört başlık altında incelenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde habitus, alan ve sermaye ilişkisinin Başka Sinema alanında nasıl yer bulduğuna bakılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yirmi kişi ile yapılmış mülakatlar sonucunda elde edilen veriler seyircilerin kültürel sermaye edinmeleri noktasında Bourdieu çerçevesinden farklı bulgular ortaya çıkmış ancak eyleyicilerin pratikleri noktasında bireysel pratiklerin bileşerek kitlesel bir ortaklık yarattığı sonucuna varılmıştır. -------------------- Cinema has undergone various transformations since the first screenings of cinema. Although the dynamics behind these transformations vary, they establish their basic argument through modernization. It is observed that the various effects of modernization on societies plays an important role in the transformation of the cinema halls and the cinema audience. The difference between the venues of art cinema and the narrative characteristics of art cinema has caused the audience of art cinema to be evaluated from different points in the literature.In this study, the transformation of cinema practices is discussed in a general framework and the focus of the experience of the another cinema audiences, which is coded as an art cinema audience, is considered as a subjective field. The concepts of habitus, area, and cultural capital of the sociology of Pierre Bourdieu constitute the theoretical framework of study, and this framework has provided an open-ended debate in the analysis of the experiences of Another Cinema audiences. The data obtained through the interview and participation observation method were examined under four headings formed by thematic analysis method. In the analysis of the data obtained, it was examined how the relation between habitus, field and capital has found place in the field of Another Cinema. The data obtained as a result of interviews with twenty people with semi-structured interview form revealed different findings from the Bourdieu framework for the audience to acquire cultural capital, but it was concluded that individual practices created a mass partnership by combining the practices of the agents.