Mobil spor uygulamalarının sportif çalışmalara etkisinin araştırılması ve yeni bir mobil spor uygulamasının tasarlanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sercan Şipka

Danışman: KERİME ARZU BALOĞLU

Özet:

Amaç: Mobil Spor Uygulamalarının, insanların spor yapma alışkanlıklarına olan etkisini tespit etmektir. Aynı zamanda yeni tasarlanan ‘’Sporty Challenge’’ isimli mobil spor uygulaması vasıtasıyla, insanların spor yapma alışkanlarını ve performanslarını olumlu yönde geliştirmektir. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma farklı iki grubu kapsamaktadır. Birinci grup, 18 yaşından küçük aktif sporculuk kariyerleri devam eden kız ve erkek olmak üzere toplam70 sporcunun dahil olduğu çalışmadır. İkinci grubumuz ise 30 yaşından büyük, aktif sporculuk hayatları olmayan 40 kişilik kadın ve erkek sedanter bireyleri kapsamaktadır. İki grubun verileri 3 farklı araç ve yöntemle kayıt altına alınmıştır. Anket çalışmamıza geçmeden önce, katılımcılara Sporty Challenge isimli mobil spor uygulamamız hakkında, uygulamamızı tanıtan bir sunumla, detaylı bilgilendirme yapılmıştır. Böylece anket çalışmamız için, Sporty Challenge isimli mobil spor uygulaması hakkındaki sorularda, katılımcılarımızın fikir sahibi olmaları sağlanmıştır. Anket çalışmamızdan sonra, katılımcılara 20m Sürat Koşusu ve 20 m uzunlukta Mekik Koşusu testleri uygulanmıştır. Bu iki testten sonra, tüm katılımcılardan akıllı telefonlarına ‘’Pedometre (Adım ölçer)’’ uygulamasını indirmeleri istenmiştir. Ve bir ay boyunca her gün, tüm katılımcılarımızdan en az 5000 adım atmaları istenmiştir. Bir aylık süreçten sonra, tüm katılımcılara tekrar 20m Sürat Koşusu ve 20m Mekik Koşusu testleri uygulanmıştır. Bulgular ve Sonuçlar: Bir ay ara ile yapılan her iki testte elde edilen veriler; Microsoft Excel 2010 programında düzenlenerek, SPSS 23 for Windows paket programı kullanılarak değerlendirilip, her iki testteki farklar gözlemlenerek, mobil spor uygulamalarının temelini oluşturan ‘’Adım Ölçer’’ uygulamalarının yapılacak olan sportif çalışmalara olumlu yönde etkisinin olduğu 110 katılımcımız üzerinden tespit edilmiştir. -------------------- Objective: To determine the effect of Mobile Sports Applications on people's sports habits. Moreover, the newly designed mobile sport application called "Sporty Challenge" aims to improve people's sports habits and performances positively. Material and Methodology. The first group is the study involving a total of 70 athletes, boys and girls under the age of 18 with the active continous sports career. Our second group includes 40 male and female sedentary individuals who are over 30 years old and have no active sports life. The data of the two groups were recorded with 3 different tools and methods. Before starting the survey, the participants were given detailed information about our mobile sport application called Sporty Challenge with a presentation introducing our application. Thus, for our survey study, our participants were provided with an idea about the questions for Sporty Challenge mobile application. After our survey, 20m Speed Run and 20m Shuttle Run tests were given to the participants. Later on, all our participants were asked to take at least 5000 steps every day during a month. Findings and Results: The data obtained in both tests with one month interval was arranged in Microsoft Excel 2010 program and evaluated using the SPSS 23 for Windows package. Observing the differences in both tests it has been determined from our 110 participants that mobile sport applications with the “step counter” base functionality has a positive effect on sports activities.