Türkiye sinemasında mekansal yönelim olarak Ankara imgesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SÜLEYMAN GÜRKAN ANIL

Danışman: SERPİL KIREL

Özet:

Anahtar Kelimeler : İmgesel, Simgesel, Ulus, Modernizm, Mekan, Zaman. TÜRKİYE SİNEMASINDA MEKANSAL YÖNELİM OLARAK ANKARA İMGESİ Kent, modernizm sürecinin merkezi odağını var eden mekansal bir düzlemdir. Türkiye’de modernleşme pratiğinin merkezi odağı, Ankara’nın başkent olarak ilan edilmesiyle mekansal bir yönelim kazanmıştır. Ankara kent planlamasında, Kemalist Modernleşme Projesini içeren düzenlemeler, kenti tarihin yeniden yapılandırıldığı bir sahne konumuna getirmiştir. Anadolu coğrafyasının yeni merkezi yapısını ifade eden başkentin yarattığı anlam evreni; edebiyat, resim, sinema ve mimari gibi farklı disiplinlerde varlığını korumaktadır. Türkiye siyasi tarihindeki mekansal yönelim, Ankara kentini yapılandırmıştır. Türkiye Sineması’nda da kente yönelen film katmanı, kentin imgesel ve simgesel yapısını içeren sahneleri göstermektedir. Ankara imgesine odaklanan tez çalışması, merkeziyet fikrinin edebiyat ve mimari gibi farklı metinlerdeki yansımaları ile bir araya gelen toplumsal muhayyileyi ve Ulus kavramını, Ankara’da çekilen filmler aracılığıyla incelemektedir. Ankara’da çekilen filmler, mekan ve zamanı gösteren farklı dönemleri ya da farklı dönemlere ait imgeleri barındırmaktadır. Filmlerdeki sözü edilen imgelerin varlığını kavramak açısından psikanaliz, mimari, edebiyat, sosyoloji gibi farklı disiplinlere başvurular yapılarak değerlendirme ekseni yaratılması planlanmıştır. Türkiye Sineması’nda, Ankara’ya yönelen mekansal tercihin ve gösterenlerinin, sözü edilen kapsam dahilinde düşünülmesi; çalışmanın ana çatısını ifade etmektedir. Keywords : Fictive, Symbolic, Nation, Modernism, Space, Time. ABSTRACT ANKARA IMAGE AS A SPACE ORIENTATION IN TURKISH CİNEMA City is a spacial plane that creates the central focus of the modernization process. The central focus of the modernization process in Turkey gained a spacial tendency when Ankara was pronounced as the capital city. In the urban planning of Ankara, regulations containing the Kemalist Modernization Project made the city a stage where history was reconstituted. The universe of meaning created by the capital city which expressed the new central structure of the geography of Anatolia; perpetuates its presence in a variety of disciplines such as literature, painting, cinema and architecure. The spacial tendency in the political history of Turkey has configured the city of Ankara. The layer of films targeting the city in Turkish Cinema show scenes containing the fictive and symbolic structure of the city. This thesis study which concentrates on the image of Ankara, takes up the social imagination and the concept of Nation, comprised of the various reflections of the notion of centralization in texts from various fields such as literature and architecture, by analysing films that were produced in Ankara. Films produced in Ankara reflect various periods representing the time and place or contain images that belong to different eras. A context for evaluation has been created through references to a number of disciplines such as psychoanalysis, architecture, literature, sociology in order to comprehend the presence of the mentioned images in the films. In Turkish Cinema, the contemplation of the spacial preference and its indicators for Ankara within the context of the mentioned scope; expresses the main frame of the study.