Yabancılara Türkçe öğretimi kapsamında moğol öğrencilerin Türkçe öğrenme durumunun altayistik yönden incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şiva Kolçak

Danışman: Mesut Şen

Özet:

Yabancılara Türkçe Öğretimi Kapsamında Moğol Öğrencilerin Türkçe Öğrenme Durumunun Altayistik Yönden İncelenmesi Çok dillilik ve çok kültürlülüğün giderek önem kazandığı 21. yüzyılda Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi daha fazla önem kazanmaya başlamıştır ve bu önem gün geçtikçe daha da artmaktadır. Türkiye’nin dünya ülkeleriyle ticari, askeri, ekonomik vb. ilişkilerinin artması Avrupa, Amerika, Afrika, Asya ve özellikle Türk Cumhuriyetlerinde Türkçeye olan ilginin artmasını sağlamıştır. İlginin giderek çoğalması, Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi ile ilgili yeterli sayıda kaynak olmaması gibi önemli bir eksikliği göz önüne sermiştir. Ayrıca Türkçe Eğitimi Bölümleri’nde Yabancılara Türkçe Öğretimi dersi ve bazı üniversitelerde Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi adlı yüksek lisans programları bulunmasına rağmen, bu alana hitap eden bir eserin bulunmayışı, bu tezin yazılmasında etkili olmuştur. Çalışmamızda, disiplinler arası bir yöntem izlenerek Altay Dil Teorisi kapsamında Türkçenin öğretimi konusunda Türkiye’de yaşayan Moğol öğrencilerden alınan bilgiler derlenmiştir. Bu çalışmayla Moğol öğrencilerin Türkçeyi öğrenme aşamasında yaşadıkları zorlukların ve kolaylıkların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma İstanbul ili içerisinde erişilebilen üniversite okuyan Moğol öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılarak hazırlanmıştır. Katılımcılardan elde edilen yazılı dökümanın değerlendirilebilmesi için IBM SPSS (17. versiyonu) Microsoft Excel (Kodlama aşamasında) programları kullanılmıştır. Kodlama aşamasından sonra kodlar ve datalar SPSS programına aktarılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular Altayistik kapsam altında incelenerek Moğol öğrencilerin Türkçeyi öğrenirken hangi konularda kolaylık ve zorluk yaşadıkları tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Türkçe, Yabancılara Türkçe Öğretimi, Moğollara Türkçe Öğretimi, Altay Dil Teorisi. ABSTRACT In the Context of Teaching Turkish to Foreigners The Research of Mongolian Students Learning Turkish From the Altaistic View In the 21st century in which multilingualism and muticulturalism get much importance, teaching Turkish as a foreign language tarts to become very important and this importance increases day by day. The increase of commercial, economic and military relationship of Turkey with the other countries causes the increase of interest in Turkish as a foreign language in Europe. The USA Africa and Asia and especially in other Turkish Republics. This increase of interest in Turkish displays the very important deficiency like inadequate sources for teaching Turkish as a foreign language. Besides this, although there are cources for teaching Turkish to foreigners in Turkish Education Departments and there are postgraduate programs called “Teaching Turkish as a Foreign Language” in some universities, there is almost no a written and published work that appeals to this area. In our research, the information that was taken from Mongolian students living in Turkey was compiled within the context of Altai Language Theory in an interdisciplinary way. This research aims to determine the difficulties and easinesses that are encountered by Mongolian students while learning Turkish This research is prepared with the information gathered from Mogul students studying at a university in İstanbul with a semi-costructed interview. To be able to evaluate the written data that is gathered from the participants, IBM SPSS (17th version) and Microsoft Excel (in the process of coding) were used. After the process of coding, codes and data were transferred to SPSSand they were analyzed. The findings that were acquired examined in the Altaistic context and the issues in which Mogul students have difficulty of easiness while learning Turkish were determined. Key Words: Turkish, Teaching Turkish as a Foreign Language, Teaching Turkish to the Mongol, Altai Language Theory.