Necm Suresi’nin eğitim açısından yorumu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1999

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Lütfi Can

Danışman: MUSTAFA USTA

Özet:

Necm Sûresi, eğitim açısından yorumlanırken, ayetler, eğitim-eğitimci, eğitimcinin vasıfları, eğitim-öğretim metotları, değerler ve eğitimde gayeler, bölümleri, altındaki konulara serpiştirilerek ele alınmıştır. Eğitim, ilerlemeye olgunlaşmaya yönelen sürekli bir oluştur. Kur' an insanlara rehberlik ederken onun yapısına uygun bir yol izler. Kur'an-ın rehberliği insanın psikolojik yapısına göre odaklanmıştır. Kur'an, insan şahsiyetine zıt düşen her şeyi reddeder. Eğitim, insanı gaye olarak almalı, insan için gerekli olan ortamı hazırlamalı, onun mutlu bir hayat sürebilmesi için dünya ve ahirette gerekli olan şahsiyeti ona kazandırmalıdır. Eğitimci, bilgisiyle, aklıyla, geniş kalpliliği ile insanlara ışık tutmalıdır. Eğitimci, öğrencilerine, Allah' la, insanlarla ve bütün varlıklarla uyum içinde olmasını öğretmelidir. Gözlemle elde edilen bilginin kesin olabilmesi için, kalbin tasdikinden geçmesi gerekir. Görüneni kalp yalanlamıyorsa gerçek bilgi teşekkül etmiş demektir. Eğitim öncelikle tedrici bir bilgilendirme faaliyetidir. İnsan zihnindeki esnekliğe dikkat edilerek, bilgileri bir anda değil de tedrici olarak vermek gerekir. Tekrarlama metodu ile gerek iyi davranışlar, gerek kötü davranışlar ahlâki hayata bu metotla kazandırılır. Soru-cevap metodu çoğu zaman yeni bir bilginin ortaya çıkması için zihni harekete geçirir. Bilgi üretmenin yollarından biri de tartışmadır. Eğitimcilerin görevi, tartışmasını bilen nesiller yetiştirmek olmalıdır. Bir konunun kolaylıkla öğrenebilmesi, bireyin fiziksel ve ruhsal bakımdan öğrenmeye hazır oluşu ile başlar. İlgi uyandırma, öğrenmenin ön koşullarından birini oluşturur. Yüce Allah, zalim ve azgın Nuh kavmini, Ad, Semûd ve Lût toplumlarını helak etmiş, bu kavimlerin yok oluş sebeplerini düşünüp ibret alınması gerektiğini vurgulamıştır. Kur'an-ın eğittiği bir zihne göre vahiy, akıl için en güvenilir bilgi kaynağıdır. Çünkü onun sayesinde sapmalardan korunur. Yüce Allah, kitabının birçok yerinde kafirlerin hayat ve kainat hakkındaki görüşlerinin arzu ve isteklerinin bir ürünü olan zannî bilgiden kaynaklandığını bildirmiş ve böyle bilgilerin gerçek değil, sadece bir arzu olduğunu ifade etmiştir. Kendi kusurlarımızı, tespit etmemiş, onların farkında olmamız, eğitimimiz için yarı yolu katetmektir. Zihin, bilgi üretim merkezidir. İslâm'ın bu merkezi eğitmekle gayesi, insanın inançlarını batıl sistemlere karşı müdafaa edebilmesidir. Eğitimin amacı, hür, Allah'ını bilen, memleketine saygı duyan, zihnen gelişmiş ve nefsini kontrol altına alan insanları yetiştirmektir. Summary While Necm Sura that is commented by education, verse of the Quran is expressed with under the sprinkled subjects of education-educator, educator's qualities, education-instruction methods, values and goals in education, their sections. Education is a continuous formation to improving and getting mature. While Quran guides to people, it follows an appropriate way its structure. Quran's guidance focuses to psychologic structure of a person. Quran refuses everything which are opposite to personalities. Education has to get a person as an aim, and it has to prepare the circumstances for people's need, and it has to make people gain a personality to live an happy life that their need for in this world and in the hereafter. The educator has to illuminate the people with his/her knowledge, mind, and compassionate. The educator has to teach their students how to live with Allah (the God), people, and all of the creatures harmoniously. For being certain of knowledge by getting with the observation should be ratified by the heart. If the heart does not contradict what seems, the real knowledge is meant to take a form. First of all, education is a gradual knowledge activity. Noticed to flexibility of an human mind, knowledges has to be given as gradual, not instantly. With repetition method is gained whether good behavior or bad behavior to ethical life. Question-answer method mostly begins mind to come into being with a new knowledge. Discussion is one of the way to produce knowledge. Educator's duty has to be to raise generations who know how to discuss. Learning the subject easily begins with being ready to learn individual's physical and psychic situations. Getting attention is one of the primary condition of learning. The Great Allah (the God) had destroyed Nuh nation, who was cruel and ferocious, Ad, Semûd and Lût societies, and had pointed people to think with warnings why those nations disappeared. According to the vahiy (vahiy is to be inspired an order or/and an idea to the prophets by God) with educated mind by Quran, is reliable on knowledge source for mind, because of that it is protected from deviations. The Great Allah (God) had told in his holy Book that infidels' opinions had taken form from surmise information which was desires and wants about life and the universe, and had expressed those information was only a desire, not real. For our education intersects half of the way to establish our own faults, and to be aware of our faults. Mind is the center of knowledge production. The goal of educating this center of Islam protects human's faiths against to superstition systems. The goal of education is to raise people who are free, knowing his/her Allah (God), respecting his/her country, improved by his/her mind, and getting himself/herself under control.