Yeşilçam'da eril kötülüğün tipolojik temsili: Kötü erkek tipleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KORAY SEVİNDİ

Danışman: FATİME NEŞE KAPLAN İLHAN

Özet:

Anahtar Kelimeler: Yeşilçam, Türk Modernleşmesi, Sinema, Kötü Adam, Türk Sineması, Tipoloji YEŞİLÇAM’DA ERİL KÖTÜLÜĞÜN TİPOLOJİK TEMSİLİ: KÖTÜ ERKEK TİPLERİ Bu çalışmada, Türkiye’nin modernleşme sürecinin Yeşilçam sinemasındaki kötü erkek temsilleri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Türkiye’nin modernleşme sürecinin toplumdaki sosyo-kültürel ortama olan etkisi Yeşilçam sinemasında da karşılık bulmuştur. Bu etki özellikle filmlerin kötü erkek temsillerine yansımış ve belli tiplerin oluşmasına neden olmuştur. Çalışmada öncelikle tip ile karakterin tanımlaması yapılarak aralarındaki farklılıklar ortaya konulmuş ve geleneksel Türk sanatlarının bu kavramlarla olan ilişkileri incelenmiştir. Ardından melodram türünün Yeşilçam sinemasıyla olan ilişkisi üzerinde durulmuştur. Daha sonra Osmanlı ve Cumhuriyet modernleşmesinin Türk sinemasına etkileri incelenerek bu doğrultuda oluşan tipler belirlenmiştir. Yeşilçam dönemindeki filmler incelenerek kıyafet, dış görünüş, kültür seviyesi, eğitim, toplumsal statü vb. ölçütler üzerinden içerik analizleri yapılmış ve kötü erkek tiplerinin özellikleri ortaya çıkarılmıştır. Böylece sosyo-kültürel bağlamıyla Yeşilçam sinemasındaki kötü erkek tipleri tespit edilerek bir tipoloji oluşturulmuştur. Keywords: Yeşilçam, Turkish Modernization, Cinema, Bad Man, Turkish Cinema, Typology ABSTRACT TYPOLOGICAL REPRESENTATION OF MASCULINE EVIL IN YEŞİLÇAM: TYPES OF BAD MEN In this study, it was investigated that the impacts of the Turkish modernization process on the representations of bad men in Yeşilçam cinema. The effects of the socio-cultural environment on the society of Turkey’s modernization process have corresponded in the Yeşilçam cinema. These effects especially reflected in the representation of bad men in the movies and caused to be formed the certain types. In study, primarily, it was stated that the differences between type and character by making definition of both and their relations with traditional Turkish arts were regarded. Afterwards, the connection with Yeşilçam cinema and melodrama was focused on. Later on, it is examined the effects of modernization of Ottoman Empire and Republic of Turkey on Turkish cinema and the types derived from these effects. Content analysis was done by examining Yeşilçam movies with criterions such as clothing, appearance, cultural level, education, social status etc. and the characteristics of bad men types were revealed. Thus, bad men types in Yeşilçam cinema in socio-cultural context were identified and a typology was established.