Din öğretiminde empati becerisine dayalı öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanılması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yasin Uzun

Danışman: MUSTAFA USTA

Özet:

GENEL BİLGİLER İsim ve Soyadı : Yasin UZUN Anabilim Dalı : Felsefe ve Din Bilimleri Programı : Din Eğitimi Tez Danışmanı : Prof. Dr. Mustafa Usta Tez Türü ve Tarihi : Doktora – Ocak 2014 Anahtar Kelimeler : Din Öğretimi, Empati Becerisi, Ahlaki Tutum Düzeyi DİN ÖĞRETİMİNDE EMPATİ BECERİSİNE DAYALI ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİNİN KULLANILMASI Bu araştırmada, empatinin din öğretiminde kullanılabilir bir yöntem olduğu araştırılmıştır. Araştırmanın amacı, empati kavramını bir din öğretim yöntemi olarak ele almak, ahlak öğretiminde kullanılabilir bir yöntem olduğunu ortaya koymak ve bu yöntemin öğrencilerin ahlaki tutum düzeylerine olan etkisini araştırmaktır. Araştırmada, empati becerisine dayalı öğretim yöntem ve tekniklerinin uygulandığı sınıftaki öğrencilerin ahlaki tutum düzeyleri ile geleneksel öğretim yöntem ve tekniklerin uygulandığı sınıftaki öğrencilerin ahlaki tutum düzeyleri bazı kişisel değişkenler ile incelenmiştir. Deneysel çalışma, 2011 yılında, İstanbul’un Gaziosmanpaşa ilçesindeki Karlıtepe Ortaokulu’nda 6. Sınıfta öğrenim gören 83 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, Kişisel Bilgi Envanteri, Çocuklar İçin Empati Beceri Ölçeği ve Ahlaki Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Ölçekler öğrencilere uygulamadan önce ön test, uygulamadan sonra son test olarak uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi SPSS programı kullanılarak, varyans analizi, t-testi ve Scheffe testleri ile yapılmıştır. Teorik inceleme sonucunda, empatinin İslami literatürde değinilen önemli bir kavram ve din ile ahlak öğretiminde kullanılabilir bir yöntem olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca empati becerisine dayalı etkinliklerin, öğrencilerin ahlaki bilinç, duygu ve davranış düzeyini etkileyen önemli bir faktör olduğu sonucuna varılmıştır. Deneysel çalışmada elde edilen bulgular sonucunda ise empati becerisine dayalı öğretim yöntem ve tekniklerinin, öğrencilerin ahlaki tutum düzeylerine olumlu yönde katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca akademik başarı, coğrafi köken, aile tutumları, kardeş sayıları, aile gelir düzeyi ve empati becerisi gibi değişkenlerin, öğrencilerin ahlaki tutum düzeylerini etkileyen önemli faktörler oldukları sonucuna varılmıştır. GENERAL KNOWLEDGE Name and Surname : Yasin UZUN Field : Philosophy and Religious Sciences Programme : Religion Education Supervisor : Professor Mustafa USTA Degree Awarded and Date : Doctorate – January 2014 Keywords : Religious Education, Empathy Skill, Moral Behavior Level ABSTRACT USE OF EDUCATIONAL METHODS AND TECHNIQUES WHICH ARE BASED ON EMPATHY SKILLS AT RELIGION TEACHING In this paper, it has been researched whether empathy is an applicable method in religious education. The objective of this research is to examine concept of empathy as a teaching method in religious education, prove that it is an applicable method for moral education and research the impact of method on moral behavior levels of students. In the research, moral behavior levels of students in the class where empathy skill-based teaching method and techniques have been practiced and moral behavior levels of students in the class where traditional teaching method and techniques have been practiced have been examined taking into account some personal variables. Experimental study was conducted on 83 students attending 6th grade of Karlitepe Secondary School in Gaziosmanpasa district of Istanbul. The data of study was collected by means of Personal Information Inventory, Empathy Skill Scale for Children and Moral Behavior Scale. The scales were applied to children as pre-test before practice and post-test after the practice. Statistical analysis of data was undertaken by means of using SPSS program, variance analysis, t-test and Scheffe tests. As a consequence of theoretical examination, it has been concluded that empathy is an important concept referred in Islamic literature and an applicable method which can be benefitted in religious and moral education. Furthermore, it has also been concluded that empathy skill-based activities are significant factors affecting moral awareness, emotion and behavior levels of students. As a result of findings obtained during experimental study, it was understood that empathy skill-based teaching methods and techniques contributes in a positive way into moral behavior levels of students. Additionally, it was found that variables such as academic success, geographical origin, family behaviors, number of siblings, income level of family, and empathy skill are substantial factors affecting moral behavior levels of students.