Olimpik Eğitim ilkelerinin, kalkınma ve barış için spor hedefleri ile uyumluluğunun incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YELİZ OTAY

Danışman: Semih Yılmaz

Özet:

Amaç: Bu araştırmanın amacı, Olimpizm değerleri ile şekillenen “Olimpik Eğitim” ilkelerinin, toplumsal kalkınmayı ve barış unsurunu, spor yolu ile desteklemeyi amaçlayan “Kalkınma ve Barış için Spor” hedefleri ile uyumluluğunun, ilgili kavramların fikirsel gelişimi, uygulama alanları ve uygulama sonrası değerlendirmeleri temelinde incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada Nitel Araştırma Yöntemi kullanılmış, veri toplama ve analiz için olgubilim (fenomenoloji/phenomenology) deseni seçilmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemi ile olgu ve olayların keşfedilmesi ve açıklanması hedeflenmiştir. Araştırma konusunu oluşturan kavramlar ile ilgili bilgi ve birikime sahip olduğu düşünülen kişiler ile yüzyüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşme sonucu elde edilen veriler betimsel analiz yolu ile derlenmiş, içerik analizi yolu ile incelenmiştir. Bulgular: Yapılan analiz sonucunda, kavramsal çerçeveyi oluşturan beş ana başlık temelinde konumlandırılan 11 ana tema ve iki alt tema belirlenmiş ve açıklanmıştır. Sonuçlar: Olimpik Eğitim ile Kalkınma ve Barış için Spor kavram ve uygulamalarının birbirini tamamladığı; uygulamaların yöneltildiği hedef kitlenin süreçte aktif rol alması, söz konusu kavramlar ile ilgili politika belgelerinde kabul gören kararların uygulamaya etkin bir şekilde aktarılması, konuya paydaş olan tüm unsurların iş birliği ve koordinasyon içinde olması, sürdürülebilirlik ilkesinin her aşamada gözetilmesi, Birleşmiş Milletler ve Uluslararası Olimpiyat Komitesi’nin stratejik ortaklığının dengeli ve kavramlara eşit mesafede, aktif olarak sürdürülmesi gerektiği sonuçlarına varılmıştır. -------------------- Aim: The aim of this study is to explore the compatibility between “Olympic Education”, which has been shaped by Olympism values and “Sport for Development and Peace” that aims to support development and peace through sport, by examining their historical evolution in terms of ideas; the scopes of practice and the critics about their goals and implementation. Materials and Methods: In this research, Qualitative Descriptive Research Methods have been used and Phenomenology has been chosen as the research design which is considered as an instructive method for collecting and analyzing data. It has been aimed to explore the subject by using Purposive sampling method. As data collection method Interview technique has been used to gather the opinions of the interviewers whom are thought to have knowledge and experience upon the research subject. The data has been organized through Descriptive analysis and assessed through Content analysis method. Results: Accordingly, 11 main themes, two sub-themes have been identified that are built upon five concepts of conceptual framework. Conclusion: It has been deduced that Olympic Education and Sport for Development and Peace programme complement each other in terms of conceptual basis and practice. It has been also conceived that the target groups of the programmes have to take active roles in the process; the measures of the policy resolutions on these subjects, have to be fully and effectively implemented; all stakeholders should be in cooperation / coordination; sustainability should be maintained through the process; the strategic partnership between UN and IOC should be sustained on equal basis.