Oluşturmacı kurama dayalı öğrenme etkinliklerinin 6. sınıf sosyal bilgiler dersi “demokrasi serüveni” ünitesindeki değerlerleri kazandırma bakımından etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülşen Çakmak

Danışman: CEMİL ÖZTÜRK

Özet:

OLUSTURMACI KURAMA DAYALI ÖGRENME ETKİNLİKLERİNİN 6. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ “DEMOKRASİ SERÜVENİ” ÜNİTESİNDEKİ DEGERLERİ KAZANDIRMA BAKIMINDAN ETKİLİLİĞİ Bu arastırmada amaç; İlkögretim Sosyal Bilgiler 6. sınıf ögrencilerine İlkögretim Sosyal Bilgiler ögretim programında yer alan ‘‘Demokrasi Serüveni ünitesindeki degerleri’’ olusturmacı kurama göre düzenlenecek ögrenme/ögretme etkinlikleriyle kazandırılma düzeyinin ne oldugunu arastırmaktır. Böylece söz konusu degerlerin etkin bir biçimde kazandırılabilmesi için uygun ögrenme etkinliklerinin neler olabilecegini irdelenecektir. Arastırmanın evrenini, İstanbul İli Milli Egitim Bakanlıgı’na baglı ilkögretim okullarında okuyan 6. sınıf ögrencileri olusturmaktadır. Arastırmanın örneklemini ise İstanbul İli Özel Kültür İlkögretim Okulu 6. sınıfa kayıtlı, tesadüfi yöntemle seçilmis ögrenciler olusturmaktadır. Arastırmada deneme modeli kullanılmıstır. Arastırma verileri arastırmacı tarafından hazırlanan tutum ölçegi kullanılarak toplanmıstır. Formlar örneklem grubundaki ögrencilere elden dagıtılmıs, doldurulmalarının ardından hemen teslim alınmıstır. Verilerin çözümü ve yorumlanmasında, Hak ve Özgürlüklere Saygı Ölçeginin Güvenilirlik, Geçerlilik ve Faktör Analizleri SPSS 15 paket programı kullanılarak bilgisayar ortamında gerçeklestirilmistir. Ölçegin güvenilirliginin test edilmesinde Alfa Katsayısından (Coranbach Alfa) yararlanılmıstır. Arastırma sonucunda; yapılan etkinliklerin karsılıklı saygı, temel hak ve özgürlüklerin kullanımı, temel hak ve özgürlüklerin sınırları, temel hak ve özgürlükler boyutlarını olumlu etkiledigi görülmüstür. Anahtar Kelimeler: Sosyal bilgiler ögretimi, deger, degerler egitimi, olusturmacılık ABSTRACT THE AFFECTIVENESS OF LEARNING ACTIVITIES BASED ON CONSTRUCTIVE THEORY IN THE UNIT "THE ADVENTURE OF DEMOCRACY" FOR GRADE 6 SOCIAL STUDIES CLASSES. The aim was to research what the level achieving of direct values,which take place in Primary Social Studies Education Programme, is with the teaching/learning activities organized according to the Constructive Theory. The research was done with the 6th grade students in Primary schools connected to the Ministry of Education in Istanbul. The control group was formed by 6th grade students in Istanbul Kültür Primary School chosen randomly. Experimental models were used in the research. Research data was gathered through a questionnaire form prepared by the researcher. The forms were distributed to the control group students by hand and then collected back. Reliability, validity and factor analysis of the Respect to the Rights and Freedom Questionnaire,was studied using 15 SPSS package programmes on computer. To test the Reliability of the attitude scale, Corancbach Alfa was used. At the end of the research,it was concluded that the programme had affected the mutual respect,application of basic rights and freedom and the border of basic rights and freedom positively. Key words: Social Studies instruction,values,values education,constructivism.