Resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin boş zamanlarını değerlendirmelerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MİRAY EROLER

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

RESMİ ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNİN İNCELENMESİ Bu araştırmanın amacı, resmi ortaöğretim kurumlarında görevli öğretmenlerin “Boş Zamanlarını Değerlendirmelerinin” ortaya konmasını sağlamaktır. Bu amaç kapsamında öğretmenlerin boş zamanlarını değerlendirmelerinin öğretmen görüşlerinden hareketle cinsiyet, kıdem, branş, yaş, öğrenim durumu, medeni durum, eşin mesleği, çocuk sahibi olma, öğretmenlik dışında gelir getirici bir işte çalışma, görev yapılan okulun türü, haftada girilen ders saati, ders saatleri dışında okulda sosyo-kültürel faaliyetlere katılma ve okul saatleri ve okul dışında sosyo-kültürel faaliyetlere katılma değişkenlerine göre farklılaşma durumları incelenmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi, betimsel tarama modeli ve kolay ulaşılabilir çalışma grubu yöntemi uygulanmıştır. 402 öğretmenin katılımıyla gerçekleştirilen bu araştırma kapsamında verilerin analizinde frekans, betimsel istatistik yöntemleri, bağımsız grup t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Man-Whitney-U ve Kruskal Wallis-H testleri ile çoklu karşılaştırma testlerinden Scheffe testi kullanılmıştır. Yapılan analizler neticesinde elde edilen bulgu ve sonuçlara göre öğretmenlerin yeterli derecede boş zaman etkinliklerine katılmadıkları görülmektedir. Bu etkinliklere katılımın cinsiyet değişkenine göre farklılaşmasına bakıldığında bir farklılığa ulaşılamamışken, diğer tüm değişkenlerde farklılıklar görülmüştür. Yaş ve kıdem değişkenine göre bakıldığında mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin boş zaman etkinliklerine daha fazla katıldıkları; öğrenim durumu değişkenine göre bakıldığında lisansüstü mezunu öğretmenlerin boş zaman etkinliklerine daha fazla zaman ayırdığı; branş değişkenine göre bakıldığında Kültür Dersi Öğretmenleri’nin İHL Meslek Dersi Öğretmenlerine göre daha fazla katılım sağladıkları; medeni durum değişkenine göre bakıldığında bekar öğretmenlerin evli öğretmenlere göre daha fazla etkinliklere katıldığı; çocuk sahibi olma değişkenine göre bakıldığında çocuk sahibi olmayan öğretmenlerin çocuk sahibi olan öğretmenlere göre boş zamanlarını değerlendirme etkinliklerine daha fazla katılım sergiledikleri; eşin mesleği değişkenine göre bakıldığında eşi işçi statüsünde çalışan öğretmenlerin, eşi devlet memuru olanlara göre bu etkinliklere katılımlarının daha yüksek olduğu; öğretmenlik dışında gelir getirici bir işte çalışma değişkenine göre bakıldığında öğretmenlik dışında gelir getirici bir işte çalışan öğretmen grubunun çalışmayan öğretmenlere göre okul içinde ve dışında boş zaman etkinliklere zaman ayıramadıkları; okul türü değişkenine göre bakıldığında İmam Hatip Lisesi öğretmenlerinin Anadolu-Fen Lisesi grubu öğretmenlerine göre daha az etkinliklere zaman ayırdığı; girilen ders saati değişkenine göre bakıldığında haftada 22-30 saat derse giren öğretmenlerin 30-üstü derse giren öğretmenlere göre etkinliklere katılım oranının oldukça fazla olduğu; ders saatleri dışında okulda sosyo-kültürel etkinliklere katılma değişkenine göre bakıldığında bu etkinliklere katılmayan öğretmenlerin katılan öğretmenlere göre boş zaman etkinliklerine de daha az katıldığı; okul saatleri dışında sosyo-kültürel etkinliklere katılma değişkenine göre bakıldığında da bu etkinliklere katılmayan öğretmenlerin katılan öğretmenlere göre yine boş zaman etkinliklerine daha az katıldıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Boş Zaman Değerlendirme, Rekreasyon, Okullarda Boş Zaman Kullanımı, Öğretmenler Açısından Boş Zaman Değerlendirme. ABSTRACT EXAMINATION OF RECREATION OF TEACHERS WORKING AT FORMAL SECONDARY SCHOOLS The purpose of this research is to manifest “Recreation” by teachers working at formal secondary schools. To this end, differences in recreations of teachers are examined according to variants such as sex, seniority, branch, age, educational background, marital status, profession of the spouse, having children, also working at another job other than teaching, type of school where they work, hours of courses they give, participation in socio-cultural activities during and after course hours from the perspectives of teachers. Quantitative research method, descriptive statistics and easy sampling method was applied in the research. With the attendance of 402 teachers, frequency, statistical methods, independent group t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Man-Whitney-U and Kruskal Wallis-H tests and Scheffe test among multiple comparison tests were used for data analysis. Upon the analysis it was seen that teachers did not participate sufficiently in recreational activities in their spare times. When differentiation of recreational activities of teachers was evaluated according to sex variant, any significant difference was not seen in terms of sex variant, but was seen in all other variants. When it is evaluated for age & seniority, it is observed that new beginner teachers are attending recreational activities more, for education level, it is observed that master’s graduates are attending recreational activities more, for branch variant, it is observed that culture course teachers are attending recreational activities more compared to religious vocational high schools, for marital status, it is observed that married teachers are attending recreational activities more compared to single teachers, for having children variant, it is observed that teachers without children are attending recreational activities more compared to teachers with children, for profession of spouse variant, it is observed that teachers who has spouse as a worker are attending recreational activities more compared to teachers who has spouse as a civil servant, for also working for another job variant, it is observed that teachers who are not also working for another job are attending recreational activities more compared to ones who are also working for another job, for type of school variant, it is observed that teachers of Anatolian-Science high schools are attending recreational activities more compared to teachers of Religious vocational schools, for hours of courses teachers attending variant, it is observed that teachers who are attending courses 22-30 hours a week are attending recreational activities much more compared to teachers who are attending courses more than 30 hours, for participation in socio-cultural activities at school beyond school hours variant, it is observed that participants are attending recreational activities more compared to ones who are not participating socio-cultural activities, for participation in socio-cultural activities beyond school hours variant, it is observed that participants are attending recreational activities more compared to ones who are not participating socio-cultural activities. Keywords: Recreation, Evaluation of Spare Time at Schools, Recreation in terms of Teachers.