Sağlık sektöründeki mal ve hizmetler için yapılan reklamların hukuksal boyutunun Türkiye'deki durumu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İngilizce İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMEL GÜLER

Danışman: Tuba Dumlu

Özet:

Bu çalışmamız, sağlık hizmetlerinde yapılan reklamlar ve bu reklamların ülkemizdeki hukuksal boyutunun ne olduğunu araştırmak amacıyla yapılan bir çalışmadır. Literatür taramasıyla gerçekleşen bu çalışmamız, son yıllarda artan sağlıkta reklam tartışmalarına farklı açılardan bakan ve değişik görüşlere yer veren bir çalışmadır. Sağlık hizmetleri kişilerin sağlığının korunması, tanı, tedavi ve bakım için kişisel ve kurumsal olarak kamu ya da özel şahısların vermiş olduğu hizmetler olarak tanımlanabilir. Sağlık hizmeti veren birçok kuruluş vardır. Hastaneler sağlık hizmeti veren kuruluşların başında gelmektedir. Rekabet koşulları içinde çalışan endüstri ve hizmet işletmelerinde pazarlama temel bir fonksiyon olarak görülmesine rağmen, sağlık hizmeti sunan hastaneler için yeni bir olgudur. Ülkemizde son beş yıl içinde kurulan ve batı standartlarını tutturan modern hastanelerin hizmete girmesiyle birlikte, sağlık hizmetini belli bir kalitede ve anında karşılayabilmek amacıyla yüksek fiyatlar ödemeyi göze alan bir kesimin varlığı ortaya çıkmıştır. Bu kesimin ihtiyacını karşılamayı hedef alan hastaneler arasında rekabet başlamış ve hastaneler, bu potansiyel kitleyi kendi bünyelerinde bulunan hizmetlere yönlendirebilmek amacıyla pazarlama stratejileri kullanmaya başlamışlardır. Reklam bu stratejilerin en başında gelmektedir. Ülkemizde, sağlıkta reklam yapılması tamamen yasaktır. Oysa Avrupa Ekonomik Topluluğuna dahil birçok ülkede sağlıkta reklam yapılmasının belirli kuralları vardır. Avrupa Ekonomik Topluluğu’nda, reklamların doğru ve dürüst olması ilkesi benimsenmiştir. Türkiye’de Sağlık Mevzuatı, sağlık alanını diğer ticari kuruluşlardan ayırmakta, sağlıkta reklama yasaklamalar getirmekte ve haksız rekabeti önlemeye çalışan maddeler içermektedir. Ancak tüm bu yasaklamalara rağmen sağlıkta reklam uygulamalarının her geçen gün arttığını görmekteyiz. Sağlıkta tanıtım ihlallerinin artması ve yasakların delinmesi bu konunun önemini ve irdelenmesi ihtiyacını arttırmıştır. SUMMARY This study is a study performed on the purpose of searching advertisements in health services and what the legal dimension of these advertisements in our country is. Our study, realising with literature search, looks at advertisement debates rising in recent years in health from different perspertives and reflects various point of views. Health services can be defined as health protection of individuals, as services that public or private entities ensure via individual or corpate for diagnosis, treatment and healthcare. There are a lot of institutions giving health service. Hospitals are heading institutions giving health service. Although working industry in competitive environment and marketing in service institutions are seen as a basic function, it is a new phenomenon for hospitals serving health service.By the help of established modern hospitals and operating with west standards in last five years in Turkey, a group willing to pay high fees for compensation of health service at a certain level and instantly has emerged. The competition has began within hospitals targeting to meet needs of this group and hospitals has started to use marketing strategies in order to direct this potential group to services existing in their bodies. The advertisement is heading of these strategies. In our country, advertising in health is totally forbidden. However, in many countries inside European Economic Society there are certain rules of advertising in health. In European Economic Society, the principal of advertisements beeing right and honest is accepted. In Turkey, Health Legislation takes health sector apart from other commercial institutions, puts prohibitions to advertising in health and contains articles aiming to prevent unfair competition. Although all of these forbiddings in health, we see increasing advertisement applications in health every passing day. Rising presantation infringements and passing prohibitions in health increase the importance of this subject and the necessity of emphasizing on it.